Friday, August 24, 2012

frust

frust!!!!

tahun ni mmg tahun double frust...terutama dlm menjahit....tahun lepas sorang jer tak bayar..tahun ni 3 org...mcmana orang melayu sesama melayu nak maju kalo mcmni...? sedara mara pulak tu...memasing nak memusnahkan sedara mara....sabar jer la selagi termampu and disebabkan frust dgn income jahitan utk raya tahun ni...ku dah memasang azam utk tidak menjahit utk customer pada raya tahun depan...lg baik jahit baju sendiri and kaum keluarga yg dah tentu2 takkan berbayar...buat persiapan utk rumah lagi baik drpada bersengkang mata tp hasilnya penat sajer....hmmmm....

sajerla ku meluahkan rasa kat facebook group...tak sangka ada pulak manusia yg berkata2 aku yg salah sbb tak bertegas dan tak perlu ungkit2  itu hanya membuat penyakit hati semakin merebak...salahkah aku yg menjahit utk customer dan customer yg tak bayar aku...?customer nak datang amik baju depa...takkan aku nak bertekak2 taknak bagi tu baju depa..?aku pun jahit baju dgn niat nak menambah2 rezeki...kalo customer taknak bayar adakah itu menandakan hati aku yg berpenyakit...?sesekali pk...manusia yg berkata2 tu seolah2 dia yg berhutang dgn ku..hakikatnya tidak...atau mungkinkah dia terasa disebabkan situasi yg sama pernah dia lakukan...?hanya Allah yg mengetahuinya...sesungguhnya aku menulis hanya sekadar utk meluahkan apa yg ada diperasaan ini...dan sesungguhnya aku redha dgn ujian dan dugaan yg mendatang...pasti ada rahmat disebaliknya...suatu hari depa bayar akan aku terima seandainya depa terus lupa...ku anggap itu sedekah pada mereka...mungkin mereka sgt memerlukannya...walaupun dr mata kasar mereka bukanlah org yg sepatutnya mendapat sedekah....

ternyata aku mmg sesungguhnya frust menjahitm utk raya tahun ni...Alhamdulillah cuma aku tak menjahit sehingga ke pagi raya....InsyaALlah tahun depan ku jahit hanya utk keluarga dan mesti bnyk masa utk jahit lebih baik utk keluarga....tak perlu bersengkang mata, spai demam2....apa2 pun ini adalah pengajaran dan pengalaman...

frust juga kerna dia terus menyepi tanpa kabar...hanya sms raya dimalam aidil fitri aku terima...spai hari ni sepi lagi...dia datang dan dia pergi kemudian dia datang kembali dan skrg dia pergi lagi, adakah bermakna yg dia tak mungkin akan kembali lg...?pasrah aku terima....hakikat diri ini siapa yg perlu ku utamakan dlm menilai kedudukan diri....

walau airmata menitis dlm hati...biarlah....kecewa ini pasti ada gajarannya nnt disuatu hari....semoga aku mampu utk terus tabah meniti liku2 kehidupan ini...Aminnnn....



 

No comments: