Sunday, February 25, 2007

tempoh...

aper yg kita bincangkan smlm masih ternyiang2 dalam kepala ni mak...aku kagum dgn mak sbb dalam usia yg lebih 60 tahun fikiran mak masih cegas...masih mampu memikir dan merancang masa depan untuk anak2 dan cucu2...terharu sungguh sbb mak mengutamakan aku dalam aper yg dirancang...sungguhpun aku dah memilik serba sedikit aper yg aku ader skrg ni keutamaan mak masih ttp pada aku...mungkin sbb aku sajer anak pompuan yg dia ader dan sekalipun pernah satu ketika aku nyatakan aku tak mahu aper2 dr mak/ayah sepeninggalan mereka kelak...

aku sungguh2 terharu dgn perancangan mak...aku setuju dgn aper yg mak rancang cuma aku memerlukan tempoh untuk itu....yang nyata mak tak merancang kehidupan peribadi aku...perancangan mak aderlah untuk masa depan yg mungkin kita tak duga...kerana aper yg terjadi pada aku skrg ini pun aderlah sesuatu yg mmg tak terjangka dek akal fikiran kita sebagai manusia biasa....sesuatu yg tak tercapai dek akal suatu masa dulu tp skrg dah ternyata...aku sgt2 mensyukuri atas aper yg terjadi dan tak dapat nak digambarkan dgn perkataan rasa nikmat atas rahmatnya....inilah rahmat yg selama ini tidak aku ketahui...rahmat atas aper yg selama ini ku sangka satu kekurangan pada diri....semoga ketabahan dan kesabaran yg ader selama ini akan kekal pada diriku....aku mahu setabah mak yg mengharungi hidup sendiri lebih 13thn disamping terpaksa melalui detik pilu sebagai ibu yg telah mengalami kehilangan 2 darah daging sendiri didepan mata dan suami tempat bergantung hidup....skrg ini mak berjuang meneruskan hidup demi cucu2 tersayang dan anak2 yg masih bersisa....semakin aku kagumi ketabahan mak....semoga tuhan menganugerahkan aku ketabahan yg sama....aku mahu sekuat mak setabah mak dan sesabar mak...mak anak tunggal mmg tak ader tempat bergantung selepas ayah pergi....aku bernasib baik masih punya 2 saudara lelaki....jd aku perlu dan harus lebih tabah lagi....

No comments: