Saturday, March 31, 2007

gemuk....

gemuk....arini ader yg mengegur aku menggunakan perkataan tersebut...tak terniat aku utk menghina sesiapa pun yg berbadan seperti itu dgn perkataan2 aku tu....satu ketika dulu aku pun pernah gemuk dan sekarang ini pun aku dikelilingi oleh kawan2 yg badan berisi dan bersaiz besar...bukan sajer kawan2 aku yg bersaiz mcm tu malahan satu2nya adik ipar perempuan aku pun sudah semakin berisi badannya....malahan skrg ini mmg terlalu ramai wanita2 yg berbadan seperti itu tak kira diperingkat umur mana....terlupa lak anak sedara aku diana pun berbadan tembam gak...jd mmg aku sentiasa dikelilingi oleh mereka2 yg badan berisi cuma aku sajer yg terhilang lemak2....asalnya aku mmg berdiet dan menjaga pemakanan, cuma proses menurunkan berat badan aku menjadi terlalu cepat disbbkan aku punyai masalah yg berat suatu ketika dulu, itu yg membuat proses penurunan berat badan aku sgt cepat...hingga mak seketika dulu pasti menangis setiap kali melihat aku...begitu juga dgn abg dan adik aku...kerap kali mereka membicarakan bentuk tubuh aku yg dah semakin kecil dr dulu...aper2 pun aku bersyukur kerana aku sihat walafiat...pernah boss kat pejabat pun bertanya pada rakan aku mengapa aku semakin kurus dan dia merasakan penurunan berat badan aku terlalu mendadak...dulu aku lemas bila ramai yg bertanya mengapa aku kurus sbb masa itu penurunan berat badan aku adalah disebabkan masalah yg melanda hidupku bukan akibat dr kawalan pemakanan kerana masalah itu yg menganggu selera makan dan waktu tidurku...tp aku masih mampu menjawab yg aku berdiet...hanya aku yg tahu....

waktu bercuti aritu aku sempat ckp kat shikin supaya dia menjaga penampilan diri sbb dia masih terlalu muda...tambahan kawin diusia yg muda juga dan skrg dah punya anak 3...lelaki tak boleh dijangka perangai mereka...sekalipun aku cukup kenal satu2nya adik lelaki aku tu, tp blom tentu dia akan begitu selamanya...ader lelaki yg kata tak kisah isteri gemuk ke kurus tp dalam hati mahu isteri yg boleh dibanggakan dr segi penampilan...aku perasaan skrg shikin sedikit sebnyk sudah pandai bergaya dan sedang berusaha menurunkan berat badan...aku beri sepenuh galakan pada shikin, kalo dah lawa nnt adik ipar aku gak leh tumpang bangga....hehehe....

cuma bila badan dah kurus bnyk belanja diperlukan utk menukar semua pakaian yg baru...mmg aku terasa sgt bab ini...bnyk baju aku yg lama2 dah tak boleh nak pakai...kalo pakai mcm baju pinjam dan mmg tak sesuai langsung...skrg ni satu almari baju aku nak kena simpan...sayang semua baju2 tu...kadang2 aku pakai gak tp mesti diketawakan dek Ros...pernah dia kata aku pakai sluar mcm 'clown'...huhuhu

kejap ni td shikin call nak tanya satu produk yg aku cadangkan dia makan utk menurunkan berat badan dia...aku pernah makan produk tu satu masa dulu...demi nak menyokong usaha shikin aku menawarkan diri utk call company tu dan order terus dr mereka...arap2 shikin tak kedekut utk bayar aku semula nnt...kalo dia wat2 lupa aku pun kena la wat2 lupa gak...sbb bukan sikap aku menuntut hutang org pada aku...pada aku kalo duit dah kluar dr simpanan aku utk org lain aku mmg tak mengharapkan duit itu akan kembali...itu bermakna duit itu bukan rezeki aku lagi...semoga org2 yg berhutang dgn aku ingat sendiri nak bayar....

No comments: