Sunday, August 16, 2009

Train and Place

Train and Place Program....ramai gak rupanya yg tak tau pasal program ni...tak terkata hepinya saya bila saya diterima utk menyertai program ni...masa apply tu mmglah mengharap utk dpt tu tinggi, walaupun rasa gak mungkin tak diterima lg sbb saya dah tua...huhuhu

bagus betul program yg dilancarkan kerajaan ni utk membantu mereka yg kehilangan kerja, belia yg tak bekerja and graduan yg blom dpt kerja walau dah jenuh mintak...mmg ada rupanya golongan yg mintak kerja tak penah dpt ni...nasib saya mmg baik dlm hal mintak kerja...sejak saya diberhentikan mmg tak penah berhenti lg saya ditawarkan kerja...cuma saya jer yg memilih juga bila terlalu bnyk...sehingga hari saya mendapat keputusan yg saya diterima utk menyertai program Train and Place ni saya masih menerima tawaran kerja dr seseorang yg mmg sejak bulan Julai lg dia menanti saya menerima tawaran beliau...paling mengembirakan saya bila saya kata saya terpaksa menolak tawaran beliau utk menerima tawaran dr Train and Place beliau menggalakkan saya utk menyertai program ini dan selepas tamat nnt hubungi beliau semula utk diberi pekerjaan...dgn penuh semangatnya saya menyertai program ini...

paling membanggakan saya dihari pertama lg saya sudah ditawarkan satu tempat yg berkaitan dgn kerja pembangunan yg pernah saya sertai lebih 10thn...saya diberi tmpt di Development Division, walaupun sykt tu kecik tp memandangkan hubung kaitnya dgn pihak kerajaan saya rasa peluang saya cerah disitu kelak...Train and Place...bekerja sambil belajar dan prestasi akan dinilai sehingga tamat program and tempat pasti akan disediakan utk memulakan perkhidmatan...

dengan secara tak langsungnya saya semakin dekat dgn taufek...sabar ya sayang..ma dah dekat cuma keadaan blom memungkinkan ma utk jumpa taufek...ma masih dlm keadaan yg agak kalut sbb ini minggu pertama ma dia kuantan...ma ada kelas n training, mungkin dlm minggu depan semuanya sudah teratur ma akan jumpa taufek...ditambah dgn papa takder di msia, ma tak akan buat aper pun yg berkaitan papa n taufek kalau papa takder dimsia, terutamanya kuantan...papa agak sibuk lately sbb salah seorang dr anggota kluarga bos papa kurang sihat dioversea...sabar ya sayang....

tak sangka dlm usia yg mcmni pegi kelas semula n penuh semangat lak tu...tak rasa buhsan 3 jam dgr mr jason membuat introduction program...bnyk pengalaman dan kata nasihat disebalik apa yg disampaikan mr jason....dgn pengalaman yg lebih 25thn beliau didlm bidang pembangunan dan dgn usia yg sudah melampaui 50an...segala pengalaman hidup dan jatuh bangunnya beliau dlm kehidupan ini dikisahkannya sebagai pedoman utk merintis kejayaan...sedikit sebnyk apa yg dilaluinya pernah saya lalui...jd tidak sukar utk saya memahami apa yg disampaikan dan membuat saya semakin yakin bahawa bukan saya seorang dlm dunia ni yg mengalami jatuh bangunnya kehidupan...manusia yg sangat beruntung hidupnya saja yg tak pernah mengalami kesukaran terutama dlm kehidupan yg berkaitan hilang pekerjaan dan kesusahan...itu nasib mereka yg beruntung...saya sedikit beruntung kerna saya masih mampu utk berdiri hari ini walaupun dugaan dan cabaran yg mendatang pernah membuat saya berfikir yg saya tak akan dpt berdiri seperti hari ini...

Train and Place moga menjadi batu loncatan saya utk terus maju dan berjaya dlm kehidupan...Aminnnnn....







No comments: