Tuesday, January 05, 2010

semalam

semalam hampir jam 12 mlm baru kami keluar dr ofis...kehadiran dk pada waktu yg agak lewat memberikan saya peluang utk melahirkan apa yg ada dihati saya selama ini, terutama sejak meletusnya perkara yg kurang menyenangkan pada saya yg mendengar dan melihat segalanya....

semalam berjaya saya berbicara dgn dk secara harmoni...mesej yg saya spaikan adalah demi utk kebaikan dan menjaga maruah dk....terus terang saya katakan yg saya bkn sesuka hati dgn sengajanya nak mencampuri segala keperibadian dk....namun saya yg agak rapat dgn dk perlu mengatakan sesuatu atas apa yg saya dgr dan lihat....

semalam dgn tenang dk dpt menerima apa yg saya katakan dan tiada keteganggan diantara kami yg berlaku...harapan saya moga dk dpt menerima teguran secara lembut dan memikirkan tindakan yg seterusnya....mungkin dek kerana sayanglah yg saya mahu dk menjaga maruah dirinya dimata kakitangan....saya sebagai antara yg rapat dgn dk kurang selesa bila kebnykkan kakitangan kurang menghormati dk atas apa yg sedang dan telah berlaku....

semalam saya luahkan apa yg dipengetahuan saya selama ini...segalanya berkaitan semua kakitangan wanita yg telah meninggalkan dan masih kekal disini...mungkin sbb saya yg sudah hidup hampir 4 dekat ini yg membuatkan saya agak berani berterus terang dgn dk....bicara kami juga bknlah bicara anak muda remaja yg mabuk cinta...sikit pun hal peribadi yg berkaitan hubungan dk dgn saya tak kami sentuh smlm....saya mementingkan segala perkara yg hangat diperkatakan....

semalam bukanlah waktu utk saya menagih segala apa yg dk janjikan suatu waktu dulu...kerna semua itu pernah saya anggap seumpama angin lalu...mungkin kerna pengalaman lalu membuat saya jd begitu....segala janji2 lelaki hanya umpama menanam tebu dihujung bibir...walaupun dr segala tindakan rasa cemburu dk yg melampau pada saya kadangkala buat saya terfikir benar bersungguhkah dk, tp masih tidak dpt merubah apa yg ada difikiran saya....

semalam asalnya saya mahu memastikan kedudukan sebenar saya...saya sebenarnya mahu meminta kepastian utk saya meneruskan kehidupan saya sebagaimana yg saya rancang tanpa kehadiran dk dlm segala perancangan....tp hasrat tu saya pendamkan dulu....mungkin dlm waktu terdekat ini akan saya luahkan....dk sudah mula mengorak langkah jd seharusnya juga saya tahu apa yg harus saya lakukan demi masa depan....dgn segala apa yg dk jelaskan smlm saya masih kurang yakin....namun saya biarkan yg penting apa yg ingin saya perkatakan sudah pun saya luahkan....bkn niat saya mencampuri segala hak peribadi dk...tp saya sebagai seorang yg rapat dgn dk rasanya tak spai hati melihat kehancuran dk satu hari nnt hanya dek kerana seorang wanita....bak kata pepatah wanita yg mengocang buaian mampu mengoncangkan dunia....sebenarnya saya tidak mahu maruah dk dipijak dan dk tidak dihormati oleh kakitangan dan anak2....cukuplah apa yg sudah terjadi sblom ini....saya tahu mungkin kerana peritsiwa lalu yg membuat dk bersikap begini...namun segala kepincangan tidak perlu diteruskan demi utk sebuah kehidupan....saya tak nmpk dimana kebahagian yg dk kejar sekiranya dk masih bersikap seperti ini....

semalam saya sebagaimana suatu waktu dulu....setiap kali menghadapi satu ketengangan, kelembutan yg tak pernah saya pamerkan akan terlahirkan....satu anugerah yg sgt saya bersyukur dikurniakan kepada saya....sbb itu saya amat yakin bahawa kekerasan tidak harus ditangani dgn juga kekerasan...sekeras2 dk namun lembut juga bila dgn tenang semalam kami berbicara....tiada niat saya utk yg lain, melainkan saya mahu dk menjaga maruah diri sendiri dimata anak2 dan kakitangan....biarlah kami yg harus tahu segala keburukannya saja yg tahu...sebagaimana suatu waktu dulu saya mampu melindungi maruah seorang lelaki lebih sedekat lamanya....maka inilah juga yg saya ingin cuba lakukan pada dk....saya kasihan melihat dk dlm keadaan ini...mungkin sifat kewanitaan saya yg terlalu halus membuat saya berfikiran begini terhadap dk dan keluarganya....

dan kerana sifat kewanitaan saya inilah juga saya tidak mahu lebih ramai lg wanita2 disekeliling saya ini meneruskan apa yg mmg sudah nyata pincang dimata saya...mungkin ini saja sumbangan kehidupan yg dpt saya berikan pada kaum sejenis saya...




No comments: