Tuesday, October 16, 2007

12 October

sebenarnya entri ini saya nak buat di sana...kerana ini adalah tarikh pertama kalinya saya mengenali teman2 di sana...tp setelah memikirkan berbagai andaian nntnya yg akan timbul, saya memutuskan hanya menulis kenangan mengenainya di sini...saya bimbang nnt akan ada hati2 yg merasa terguris(seandainya ada) atau akan timbulnya berbagai spekuliasi yg tidak benar, maka saya abadikan kenangan itu di sini sajer...sememangnya setiap tahun juga tidak pernah ada sesiapa mengingati tarikh itu jd biarlah saya juga tidak menulis apa2 di sana kerana saya tidak mahu mengundang sesuatu yg nnt akan ada insan2 yg meneka didalam kesamaran...hanya saya yg tahu aper dihati saya saat menulis kenangan itu di sini...

3 tahun yg lalu saya mengenali dunia itu...di sana saya mengenali ragam manusia dan sikap2 mereka, walaupun hanya di alam maya tp sedikit sebanyak sebagai insan yg telah cukup dewasa saya dapat menjangka apa kehidupan mereka sebenarnya diluar sana...walaupun saya tidak pasti kebenarannya di mana tp saya yakin sedikit sebanyak pasti ader yg kena mengena...

terasa begitu cepatnya waktu 3 tahun itu berlalu...ada antara teman2 itu yg menjadi akrab dgn saya dan saya percaya utk mengongsi hampir semua kisah hidup saya dan ada juga antaranya yg tidak menyenangi kehadiran saya...bukan salah mereka, setiap yg terjadi pasti berpunca dr saya, pasti ada antara sikap saya yg mengundang rasa tidak senang dihati mereka, ada sikap saya yg membuat mereka membenci dan tidak akan dapat memaafkan saya sehingga bila2...semua itu menjadi teladan dan pengajaran kepada saya dalam kehidupan ini, saya harus bnyk merubah sikap dan cara saya agar saya tidak akan lagi mengulangi dan mengundang kebencian mereka dan lain2nya...

berbagai peristiwa selama 3 tahun itu terjadi selama saya di sana, semuanya saya simpan sebagai kenangan utk saya kenang, bak kata seorang teman "ingat yg manis2 ajer" tp saya tak memilih mana yg manis mana yg tidak semuanya saya simpan sebagai kenangan dan sesekali akan saya imbau sebagai tanda ingatan pada mereka, walaupun ada antara mereka kini hanya mengikuti perkembangan dr luar sajer...jarak dan masa juga kadang kala memisahkan tp saya tak pernah melupakan mereka terutama teman yg akrab dgn saya...

3 tahun di sana mengajar saya berbagai perkara walau hanya mengenali mereka tanpa suara dan rupa...walaupun begitu ia tidak menjadi penghalang kepada keakraban saya dgn mereka...tidak bermakna persaudaraan semestinya mengenali rupa dan mendengar suara, pada yg sudi ingin bertemu dan berbicara saya sentiasa sedia jika sebaliknya pula juga saya terima kerana saya menyedari siapa saya utk duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dgn mereka, saya menyedari kekurangan diri dan berterima kasih kerana mereka ttp menerima diri saya seadanya, saya insan yg tidak sempurna, sentiasa ada kekurangan di mana2...saya insan kerdil yg juga tak punya apa jd saya perlu pasrah terima segalanya dgn redha...

semoga akan ada 3 tahun lagi kenangan saya di sana...saya gembira mengenali medan itu kerana saya dapat mengisi masa yg terluang dan bergelak ketawa walaupun hakikat kenyataan di luar ini begitu getir kadangkalanya utk saya tempoh...walaupun begitu sesuatu yg saya dapat di sana bererti utk kehidupan saya di luar ini...sekali lagi terima kasih buat teman yg sentiasa ada bersama sejak 3 tahun yg lalu menggongsi kisah suka duka kehidupan saya...semoga semuanya kekal dulu, kini dan selamanya...




No comments: