Sunday, September 21, 2008

gath bebuka puasa

smlm hampir semua adik2 datang bebuka kat umah saya...penat gak la nak menyediakan semua mknan yg diminta...tp semer pun mknan yg senang jer...sblom saya gi kerja ari sabtu tu saya masakkan sup tulang dulu n mintak Tam tgk2kan...Tam dtg dr Ipoh mlm jumaat tu...lepas amik dia kat pudu, kami gi mkn kat jusco n beli barang2 yg nak dimasak esoknya...elok gak beli mlm tu kalo nak beli hari sabtu siang sure takdan nak masak semer menjelang waktu berbuka...walaupun penat tp puasati sbb saya tgk adik2 semer mkn berselera...

balik kerja dlm kol 1pm saya singgah jusco lagi sbb mlm tu tak dpt nak beli udang...udang dah tak berapa segar...pas beli udang terus blk n memulakan aktiviti memasak...memula saya wat tkuih ako thai sbb kak ita nak kuih tu bawak bebuka rumah kakak dia...dlm kol 3pm camtu siap tako thai...terus sambung masak kuah kacang, sambal udang dgn petai, goreng sayur...mlm tu sblom tido dah buat kek batik dan choclate cheese cake yg budak pasan ensem tu nak...mlm tu sajer saya dgn Tam tido dlm kol 3++am...mmg kepenatan la sikit...

dlm kol 3pm ari sabtu tu ain spai...lepas ain siput lak spai n last jujus...adik2 lelaki lmbt dtg, elok gak sbb susah nnt yg pompuan2 ni nak buat kerja...tak bebas...nnt nak kena pakai tudung n mesti ramai yg malu2...hehehe...dlm stgh jam nak bebuka budak pasan ensem spai dgn sowang lagi budak yg penah kena sound dgn saya dulu...lokman nak datang juga tp lepas bebuka dgn klien dia...seperti yg dirancang semer bebuka dgn berseleranya...dlm kol 9pm lokman baru spai...tak sabar gak dak lokman blom duduk dah bukak tutup mknan and siap ckp td bebuka kat luar tu dia tak puas mkn...senang nak jaga mkan minum dak lokman ni dia tak kira sgt n tak bnyk songeh...paling senang sbb tak malu2 nak mkn...suh mkn terus jer dia mkn tanpa bnyk alasan...ingatkan budak pasan ensem tu memain nak teman lokman mkn rupanya dia bebetui mkn...hehehe...bagus gak la ilang penat memasak tgk semer mkn berselera...kuih2 pun hampir semer jenis dirasa...

pagi ni td adik2 yg pompuan nak blk semer bawak bekalan...memasing amik sikit sorang mknan yg derang nak...dak Tam amik kek batik idaman dia...sbb mmg dia pesan nak bawak blk umah sewa kek tu...budak pasan ensem smlm amik semer choclate cheese cake...kijam gak la tu spai semer org tak leh rasa kek tu...hehehe...lokman bawak gak bekal kuih tako thai...bnyk lak dia nak tu...tgk dia mkn kuih tu pun smlm bnyk..mmg sesuai dgn selera dia la tu...budak yg menyegat tu jer taknak aper2...tp dia bawak lepat pisang n kuih apam...

tak sangka perkenalan di dunia cyber ni menjadi akrab selepas kenal dialam nyata dan kenal hati budi mereka...cabang utk mengukuhkan persaudaraan tu mmg luas...perkenalan dan persahabatan pun akan kekal kalo org mmg bebetul anggap kita kawan dan sudi kenal kita lebih dlm...memana yg taknak tu bermakna selama ni pun mungkin derang sajer nak jaga airmuka kita jer...takan nak kata takmo kwn lak sbb org yg baik2 tak akan menolak kwn walau dia tak suka..dia ttp akan tunjuk kemesraan walau jauh disudut hati sebenarnya dia tak dpt nak terima kita menjadi kenalan rapat dia...jd sblom dia kata yg nnt boleh melukakan hati kita baiklah kita sendiri sedar dan perlahan2 jarakkan diri dr derang...kena sedar kita tak layak nak bergandingan dgn mereka...hmmm...paling utama kena sedar...apa2 sajer tanggapan org dan penilaian org pada kita bukan salah org yg menilai...kesemuanya atas kesalahan diri kita sendiri...cukuplah saya menyedari yg saya bukan sesiapa dan tak mungkin akan dpt segandingan dgn org2 yg hati dan sikapnya mulia....

kehadiran adik2 smlm memeriahkan susana rumah saya n hepi dpt berkumpul dgn derang semer dlm keadaan santai...pagi td semer melepak kat dlm bilik tido saya lak sementara tunggu saya bersiap...kalo dah pompuan mcm tu la...selama ni saya takpernah ada adik2 pompuan...jd merasa la skrg ni ada adik2 yg dah semakin dewasa semuanya...

moga2 kemesraan kami akan berkekalan dan persaudaraan yg tercipta semakin kukuh...aminnn...








No comments: