Wednesday, September 24, 2008

Mercun

tak suka tul saya dgn bunyi mercun...selalu buat org terperanjat...ni dah nak raya sana sini bising bunyi mercun...kalo kat kg lagi la tak terkata...jiran2 kiri kanan serata kg semer dok men mercun...

tingat 5-6 tahun yg lepas...mak spai pesan kat anak2 jiran nnt jgn men mercun yg meletup kuat dan halakan arah rumah kami...masa tu saya kurang sihat...mudah sgt terkejut n sakit2 paler...jd bila dah dekat nak raya saya mesti balik kg...tu yg awal2 mak pesan kat anak2 jiran nnt kalo saya dah ada kat kg jgn men mercun and halakan ke arah rumah kami...nak men gak halakan la dlm ladang kelapa sawit tu....sbb mak kata takut nnt saya terkejut n jd tak sihat...mcmtu la kasih seorang ibu...spai sanggup dia mintak kerjasama jiran mintak nasihat anak2 derang jgn men mercun...mak tak kisah walau org marah dia...tp Alhamdulillah jiran2 mmg menghomati mak...dan paling saya terharu sbb jiran2 dan anak2 jiran tu mmg kurang men mercun yg bising2 sgt...saya dpt tau mak suh jiran2 jgn men mercun yg bising2 sgt tu pun dr anak2 jiran gak...walau saya kurang rapat dgn jiran2 lain selain yg sebelah kanan tu tp semer jiran2 mak ttp hormati permintaan mak...tulah dia masyarakat kg...skrg ni bila saya ingat tu sungguh2 buat saya terharu...

sbb tu kadang saya rasa hairan kenapa masih ada ibu yg tak mengaku ada anak dan masih mampu berlakon sana sini mcm anak dara sunti...tak bangga derang punya anak....lagi menyedihkan ada yg mendera dan tinggalkan anak mcm tu sajer...syukur saya punya seorang ibu yg sgt2 penyayang walau dia garang...harapan saya moga saya mampu menjadi ibu seperti mak saya satu hari nanti...kalo anak tu mungkin anak yg bukan dari hubungan sah mungkin sbb derang malu tu yg takmo ngaku ada anak...tp kalo dr hubungan yg sah kenapa nak malu...saya skrg ni bila org tanya pasal anak mcm segan nak kata takder...tp nak kata ada hakikat sebenarnya mmg tak ada...jd kalo org tanya saya mampu senyum sambil geleng paler jer la...

smlm saya sibuk dok citer nnt bakal bertambah anak sedara...ada org tanya saya anak sendiri bila lagi...kalo saya punya suami skrg ni mmg hari2 akan saya usahakan utk dptkan anak....tanpa jemu saya berusaha mcm2 usaha...tp Andai Ini TakdirNYA...saya pasrah jua...kita hanya mampu merancang segalanya ditentukan tuhan...usaha, usaha dan usaha sajer yg mampu...buat masa ni semua tu terlalu jauh dr jangkaan...






No comments: