Saturday, February 20, 2010

ragam manusia


Asalnya saya memang tidak terniat utk meneruskan permainan yg mmg dr awal saya sudah tahu akibatnya….mmg saya sedar saya bermain dgn api….tp bila apa yg terjadi hari ini terjadi saya rasa nak menukar niat awal tu dan rasa saya nak buat sungguh2….tak pernah saya rasa mcmni…nak rasanya saya membuktikan siapa yg gilakan siapa sebenarnya….walaupun saya sedar ini mungkin sekali lagi akan menjerat saya tp saya yakin kebenaran akan jd nyata….

Saya mesti mengatur segalanya dgn sempurna agar satu waktu saya tinggalkan semuanya dgn tanpa menoleh kebelakang lagi….kalau difikirkan sakit hati mmg saya akan bertindak membalas segala kata2 yg dilemparkan pada saya….tp saya mesti menggunakan akal…manusia dianugerahkan akal jd eloklah saya gunakan sebaiknya agar segala tindakan saya tak akan saya sesali satu hari nnt….

Belum pernah terniat dihati saya untuk merampas hak org lain…tp apa yg berlaku ni buat saya rasa saya nak buat kerja tu…rasa mcm nak padankan muka derang…derang rasa derang cukup bagus tp lelaki itu ttp mencari yg lain….walaupun segala kepincangan mereka saya tahu tak pernah saya nak menggunakan kesempatan itu…tp sekarang ni mereka seolah memaksa saya berbuat mcmtu…

Moga saya masih waras dlm berfikir dan akan saya cuba bersabar sebolehnya utk membuktikan pada mereka yg segala anggapan mereka pada saya dan tindakan mereka memberi saya amaran itu adalah tindakan yg salah….tak perlu mintak maaf…cukup satu hari mereka sedar mereka sudah tersalah wanita….yg sebelum ni mereka bolehlah ugut2 tp saya bukan mcm budak2 tu…satu hari mereka akan sedar dan waktu itu saya tak akan ada lg dlm kehidupan mereka….masa itu mereka jagalah lelaki itu kalo mereka masih dalam kehidupan lelaki itu….seakan apa yg saya alami dlm mimpi itu bakal menjadi nyata….masa itu nnt airmata tiada lagi gunanya….

Satu hari…dia yg selama ini merasa diri terainaya akan lihat sendiri ikhlaskah dia selama ini…atau segalanya dilakukan kerna ada niat lain dan terpaksa sbb sesuatu sudah diragut dr dia bertahun lamanya….kerna bagi saya Tuhan itu maha adil…takkan insan yg benar2 terainaya terus akan terainaya….doa insan terainaya sgt makbul….kalau dia memandang kebelakang pasti dia sedar….teainayakah dia selama ini…?dan terfikirlah dia hendaknya apakah pula balasannya bila dia mengaibkan suami sendiri…sehingga segala yg terlalu peribadi juga dijaja….cuba bayangkan seandainya ini diketahui suami apakah tindakannya…? Sendiri mau ingat….

Kalau saya benar2 jahat saya ada terlalu bnyk kesempatan utk menghancurkan seorang demi seorang dr mereka….tp hati saya belum sekejam itu…sehingga hari ini saya masih sabar…saya akan cuba bersabar spai satu waktunya yg tepat utk saya bertindak….tak lama rasanya tunggu sedikit waktu saja lg….nnt kalian akan tahu selama ini siapa yg benar2 gila….belum pernah saya buat sesuatu yg betul2 gila….

Saya tak akan mengunakan sesuatu yg menduakan Tuhan Yang Esa…apa yg ada dihati saya Tuhan maha mengetahuinya…moga saya diberikan petunjuk dan hidayah dalam meneruskan apa yg saya ingin lakukan, demi kebaikan bersama dan termasuk mereka semua….

Sayang saya tak membuatkan saya buta…sayang saya pada seseorang buat saya ingin melakukan segalanya utk mereka biarpun saya menjadi lilin, terangi kegelapan dgn membakar diri…yg nyata saya tak akan menghanguskan diri saya….sayang buat saya ingin melihat dia yg saya sayang bahagia…sekalipun kebahagian dia bukan ditakdirkan dgn saya….pada saya sayang tak semestinya memiliki dan dimiliki…sayang saya membuat saya ingin mereka miliki apa yg mereka inginkan bukan memaksa mereka miliki apa yg saya ingini….saya pasrah terima, sayang tak semestinya dibalas sayang….sayang tak membuat saya tamak….yg saya tahu saya sayang dan ingin lihat mereka yg saya sayang bahagia….

Tp dalam apa yg saya perkatakan ini hakikatnya mereka sedar…bukan saya yg tergila-gila tp saya yg digila-gilakan…kalau saya jd mereka…saya akan mencermin diri saya sbelum saya memberi amaran pada orang lain…saya akan renung ke dalam diri saya….mungkin saya ni terlalu pelik manusianya….mmg bnyk apa yg saya fikirkan tak terfikir dek org lain…..sudah begitu saya dijadikan…saya memikirkan bukan utk hari ini saja…tindakan saya harus saya fikirkan utk hari ini esok dan utk masa depan….benarlah bak kata seseorang…otak saya ini tak pernah berhenti berfikir dan merencanakan sesuatu….saya suka memikirkan apa yg tak terlintas difikiran org lain dan fikiran saya terlalu jauh memandang ke depan….ada yg kata mengarut…tp bg saya itu adalah persedian utk saya menempuhi hari depan….agar bila kesesatan saya masih nmpk jalan utk pulang ke pangkal jalan….

No comments: