Wednesday, November 05, 2008

diet...

seminggu dua ni sibuk tul saya dok kat tmpt sembang2 pasal diet...asalnya dulu saya pun berdiet gak utk menjaga kesihatan badan...sbb masa kena denggi 3-4 tahun yg lepas doktor mmg nasihatkan saya supaya turunkan berat badan...sbb masa tu sugar level saya dah nak spai border...

so dr situlah saya berusaha mengurangkan berat badan dan menjaga pemakanan...kalo ikut ckp akak qs...saya ni bukan jenis mkn bnyk gak...dia dok perhati saya dah 10thn...dia kata saya jenis yg mkn memilih gak n tak jenis mkn bnyk...bukan sbb takder selera tp mmg saya jenis perut kecik...mkn sikit dah kenyang...sbb tu mungkin saya mudah nak diet...lg satu yg buat badan saya mcm dipam2 dulu sbb saya dlm proses utk mendapatkan baby...so setiap bulan akan gi chcek-up and doktor pakar perbidanan saya mmg suh mkn ubat tu utk kesuburan...makanya suburlah badan saya...hehehe...beranaknya tak gak....

disbbkan diet dan terjadinya peristiwa yg mmg langsung membuat saya makan hati berulamkan jantung, maka proses diet saya semakin mudah...sbb tu la saya mencapai berat yg semcm ini dan bentuk badan yg semcm ini...apa2 pun pada saya diet tu penting utk kesihatan, tp potongan badan tu bergantung pada bentuk rangka memasing gak...jd takleh nak harapkan diet jer leh dpt bentuk tubuh idaman...

aritu ada bincang dgn akak qs...saya ni mmg sbb mkn ati ke yg kurusnya...dia kata tak gak...saya mmg jenis tak kuat mkn dan kurang selera...sama mcm dia...onemore thing saya dulu yg subur sgt tu sbb saya mkn ubat subur...so bila saya stop mkn ubat2 tu semer sbb tu la badan saya jd susut..sbb selama ni bukan daging saya or lemak yg bnyk dlm badan saya ni...ubat tu yg buat badan saya blow-up..dulu saya pelik gak nape badan jd gemok mcm tu sgt2...bila org kata bnyk lemak n nnt kolestrol lebih, saya gi check, kolesterol saya normal...lemak dlm badan pun cukup utk saya hidup...tu yg wat pelik sgt...tp bila dah kurus skrg ni saya tau la ubat subur tu punca utama...

apa2 pun saya bangga dgn diri saya ni walau masa kurus dan gemok dulu...sekurang2nya saya dah rasa mcmana perasaan masa gemok...mmg org tak padang sgt la...tp sejak kurus ni mmg org tertoleh2...pulak2 kalo yg dedulu mmg pernah tgk time saya gemok...mmg derang tak caya nape leh jd kurus...malas nak citer...biarkan jer la...yg penting saya dah kurus...hehehe..

sbbnya tu semer adalah rahmat disebalik setiap yg telah Tuhan rancangkan...sebagai hambanya yg serba serbinya kekurangan saya bersyukur sbb saya yg terpilih utk menjalani ujian tu semer...kalo tak mesti saya tak tau setakat mana saya buleh sabar n setakat mana saya kuat menghadapi ujian...Aminnn....








No comments: