Thursday, May 14, 2009

Kesilapan Besar

Silap besar!


Kalau saya ckp mcmni depan mak mesti dia akan kecik ati, sbbnya punca segala kesilapan ni adalah dari bermulanya saya ikut kata mak minta saya berubat kampong atau lg mudah berubat dengan bomoh.


Saya tau niat mak adalah untuk melihat saya sihat sepenuhnya seperti sediakala, niat baik mak tu mmg saya tak sangkal dan demi mak yg mintak saya berubat dgn bomoh tulah yg saya tunaikan, bukan takder dikalangan kwn2 dan kenalan yg pernah cadangkan menda tu tp saya takmo, saya yakin gangguan kesihatan yg saya alami adalah dr penurunan berat badan saya yg melampau, saya kurang makan dan tido. Ditambah pada penghujung tahun lepas saya agak sibuk dgn bebanan tugas dan jadual kehidupan saya. Mmg saya sgt2 kurang rehat sbb waktu hujung minggu saya selalu keluar daerah.


Niat asal si bomoh giler tu pun rasanya mmg elok, tp setelah dia jumpa saya dan sedikit sebnyk tahu latar belakang saya dan segala apa yg saya ada niatnya berubah, Alhamdulillah saya dpt kesan seawalnya sebelom terjadi perkara2 yg tidak diingini. Tp agak terlambat juga sbb saat itu saya dah meninggalkan kerjaya saya dan keluar dr rumah yg sekian lama saya duduki. Itulah kesilapan yg sangat2 saya kesalkan.


Rupanya sibomoh giler tu cuba nak mempengaruhi saya dan nak menjadikan saya hamba abdi pemuas nafsu dia sajer, niat asalnya nak membantu mengubati penyakit saya hanya sia-sia. Paling saya tak duga sbb yg mengsyorkan saya sibomoh giler itu adalah cucunya sendiri yg merupakan anak angkat mak yg dia jaga dr kecil yg dr mulutnya mengatakan saya dia anggap kakaknya dunia akhirat.


Saya tak salahkan cucu situa giler tu tp saya kesal sbb cucu situa tu skrg ni mengatakan saya tak mengenang budi, tunggulah belom ketikanya saya nak menceritakan segala kedurjanaan situa giler tu pada cucu dia, skrg saya masih berfikir yg keaiban situa giler tu biarlah cucu dia tak tahu, tp kalo keadaan dah melampau nnt jgn terkejut kalo saya bongkarkan segalanya. Saya dipahamkan yg saya bukan mangsanya yg pertama, ada yg terdahulu dr saya yg tak sempat menyelamatkan diri dan tak diselamatkan dek saudaramaranya kerna mereka semuanya telah dikaburkan matanya dgn ilmu giler situa giler.


Itulah kesilapan besar yg saya lakukan dalam hidup ni…skrg ni saya harus membina semula keyakinan diri dan hidup saya demi masa depan. Tak salah dr dulu yg saya selalu pk hidup ni tak boleh mengharapkan orang lain, jd tak salah selama ini saya mampu hidup bersendiri tanpa mengharapkan bantuan sesiapa pun. Mmg nampak angkuh kalo org dengar kata2 saya, tp mmg ternyata kalo kita tak punya aper2 tak akan siapa yg hendak mendekatkan diri dgn kita, dulu saat saya punya segalanya semuanya manis mulut berbicara, kini sedikit sebnyk saya dpt rasa perubahanya.


Yang pasti kluarga tetap bersama2 saya termasuk juga sesetgh kwn2 yg rapat dgn saya, tp aper pun jua, berat mata yg memandang berat lg bahu yg memikul bebanan….








No comments: