Sunday, May 20, 2007

imbasan....

teringat lak kat lirik lagu hanya nyanyian dalam sepi...'jangan ku dihujani dgn pertanyaan, kerana pasti akan mengecewakan...', kadang kala saya rasa penat dan letih dgn semua pertanyaan yg menanyakan mengapa dan kenapa ini semua terjadi pada saya, saya sendiri tiada jawapan pada semua persoalan itu, saya sendiri tidak lagi mampu memikirkan apakah alasan dan sebab2 utama yg menjadi punca semua yg telah terjadi dalam hidup ini...kini saya hanya pasrah dan redha atas segala-galanya...saya berusaha sedaya saya menjalani kehidupan ini dgn apa yg saya miliki skrg dan berusaha melenyapkan segala yg mendukacitakan, mmg susah utk terus ia lenyap begitu sahaja...kerana saban hari pasti ada yg akan bertanya dan terus bertanya...

saya tak salahkan mereka2 yg bertanya...saya faham kenapa mereka bertanya, cuma saya yg semakin lelah menjawab semuanya dan terasa sakit dijiwa kerana terpaksa membuka cerita lama...saya hanya mampu memberikan senyuman dalam tangisan bila kalian mengatakan kurang percaya dgn apa yg terjadi...siapa yg menyangka segalanya selama ini kelihatan begitu sempurna...saya bisa menahan tangis seandainya hanya ingin menjelaskan segala yg kalian rasa keliru...tp airmata saya pasti akan berderai bila kalian nyatakan dr kemesraan yg kalian tonton selama ini kalian tidak menyangka begini akhirnya kisah saya...berat mata kalian yg memandang berat lagi bahu saya yg memikul segala-galanya...

saya sedikit sebanyak merasa bangga kerana saya berjaya menutup segala kepincangan rumahtangga dgn gelak tawa dan kemesraan yg kalian tonton...saya merasa bangga kerana saya berjaya menjaga maruah seorang yg bergelar suami (saat saya bergelar isteri kepada seorang lelaki)...saya juga merasa bangga kerana ada antara kawan-kawan yg merasa kagum terhadap diri saya dan mereka turut bangga saya mampu menjadi wanita yg tabah...ada antara mereka yg berkata sekiranya ini semua terjadi pada mereka belum tentu mereka mampu sekuat saya...walaupun jiwa saya parah saya masih mampu berdiri sehingga ke hari ini...syukur kepada tuhan yg sentiasa bersama saya dalam apa jua keadaan saya, ini bererti tuhan mendengar doa-doa saya...saya masih akan ttp terus berdoa dan memohon tuhan memberikan saya ketabahan, kesabaran, ketenangan dan kekuatan dalam menempuh segala dugaan yg bakal mendatang...

hari ini airmata saya mengalir lagi saat saya mengulang cerita kepada seseorang yg selama ini saya anggap sebagai seorang bapa...saya juga turut memanggil bapak kepadanya dan dia sendiri mmg menganggap saya seperti anak2nya...nasihat2 yg diberikan sebagaimana nasihat seorang bapa kepada anak...bapak sendiri terpedaya melihat kemesraan yg saya pamerkan...bapak sendiri tidak pernah menyangka sekian lama saya menanggung segala-galanya sendirian...renungan bapak pada saya hari ini membuat hati saya sgt hiba...dapat saya lihat dr matanya betapa dia mmg tidak menyangka nasib yg saya alami...renungannya penuh kehairanan dan seribu persoalan...

saya harus tabah dgn semua ujian tuhan...apa yg terjadi adalah satu pengalaman dan pengajaran pada saya utk dijadikan panduan dalam kehidupan masa depan...walaupun sepahit mana saya harus menempuhinya kerana ini adalah kenyataan hidup saya...


No comments: