Tuesday, July 03, 2007

sukar untuk percaya...

saya harap apa yg saya jangkakan ini tidak benar...tp sejak dr minggu lepas lagi hati saya kuat mengatakan begitulah cerita sebenarnya...bukan hanya saya seorang yg berfikiran begitu...setakat ini kami bertiga punyai tafsiran yg sama terhadap apa yg terjadi...

saya tahu semua pun bimbang bila ura2 pemberhentian pekerja akan dijalankan mungkin selepas hari raya puasa pada hujung tahun ini...siapa yg tidak bimbang kerana hanya disitu punca pendapatan semua org selama ini...di situ kami menikmati berbagai-bagai kemudahan dan suasana kerja yg sudah sebati dgn diri...kami semua sudah saling memahami diantara satu sama lain...kebanyakkannya mmg sudah bekerja melebih 10 tahun...boss saya sendiri sudah berkhidmat di situ selama hampir 22 tahun...

sbb itu agak sukar utk saya percaya apa yg sedang berada didalam fikiran saya ketika ini...sukar utk saya menerima sekiranya ini dilakukan dek dia yg mmg sgt kami percaya dan akui kejujuran dan ketulusannya selama ini...tp manusia itu bisa berubah dan mungkin juga kerana terdesak dia terpaksa melakukan begitu...saya harap ini tidak benar...tak kan kak nor sanggup buat mcm itu...tp dalam keadaan skrg ini semua itu berkemungkinan...saya sendiri kalau nak lakukan mcm itu pasti boleh...dgn situasi saya dan status saya skrg ini, saya yakin pasti saya juga akan kekal disitu (seandainya nama saya tersenarai dr mereka2 yg harus meninggalkan syarikat)...pasti dgn tangisan dan rayuan, saya yakin boss2 saya akan menyokong saya...tp saya tidak akan melakukan itu...saya pasrah seandainya saya yg harus pergi..bumi tuhan ini luas pasti ader rezeki saya di tempat yg lain dan mungkin lebih baik lagi dr yg skrg ini...

hari ini saya dan 2 lagi rakan yg mmg sgt saya percaya telah membincangkan perkara ini dan kami bertiga mempunyai naluri yg sama...sgt2 tidak wajar seandainya kak nor melakukan itu...kami bertiga masih mengharapkan apa yg kami rasakan ini tidak benar...tak mungkin kak nor sanggup buat begitu demi mempertahankan kedudukannya di syarikat, tak mungkin kak nor sanggup merayu dan memohon agar nama Rose disingkirkan diganti dgn nama dia...semoga apa yg kami rasakan ini tidak benar sama sekali...tp dr gaya kak nor skrg ini yg seolah2 seperti org salah sgt2 mencurigakan...gaya percakapan dan perbuatan kak nor terhadap Rose seolah2 dia ader melakukan kesalahan...itu yg buat kami semakin merasakan tafsiran kami itu benar...

demi utk mendapatkan kebenaran dan mengelakkan kami terus berprasangka, saya mintak Rose bersemuka dgn kak nor, dalam sehari dua lagi mungkin kami akan dapat jawapannya dan akan terlerai apa yg bermain dibenak kami...agar semuanya jelas dan tiada prasangka lagi dihati kami...

sgt tidak wajar seandainya kak nor diberi kesempatan utk merayu kepada pihak pengurusan sedangkan yg lain2nya tidak...sukar utk dipercaya seandainya kak nor sanggup meminta nama Rose disingkirkan demi menjaga periuk nasi dia...sgt2 tidak terduga seandainya ini semua terjadi...benarlah kadangkala ada yg mengatakan demi kepentingan diri siapa sajer sanggup melakukan perkara yg terkeji...tidakkah nnt akan selamanya terasa bersalah...?sanggupkah meneruskan khidmat di tempat yg kita pernah menginaya teman2...?terasa damaikah jiwa setelah melakukan begitu...?tenangkah perasaan...?

Ya Allah saya mohon hindarkan saya dr melakukan begitu...tutup hati saya Ya Tuhan dr itu semua...sehingga saya menulis ini saya masih ttp dgn pendirian saya, saya tidak akan menginaya sesiapa demi kepentingan periuk nasi saya...saya akan pergi seandainya itu yg terbaik buat saya...jika sebaliknya saya sgt2 bersyukur...tp saya tidak mahu menginaya sesiapa...tetapkan hati saya begitu selamanya Ya Allah....




No comments: