Wednesday, August 22, 2007

sentuhan

hari ini kami membicarakan mengenai sentuhan...sentuhan2 utk mengeratkan kasih sayang dan sentuhan2 yg menyalurkan rasa kasih sayang dan mengeratkan perhubungan...semua hubungan anak2, ibubapa, adik beradik, suami isteri dan juga dikalangan teman2...saya dan fatimah menyetujui sentuhan mmg adalah suatu yg sgt baik utk diamalkan dalam semua jenis perhubungan...sesuatu yg perlu diterapkan didalam kehidupan harian...sesuatu yg perlu menjadi satu kebiasaan atau amalan tetapi dgn batas2nya yg tertentu...

saya sememangnya dr dulu amat menyedari perkara ini dan mmg telah menjadi antara sikap dan tabiat saya...saya terlalu suka mendakap, mencium dan membelai mereka2 yg saya sayangi...adakalanya terdengar keluhan dr mereka kerana kelemasan dgn sikap saya...tp saya mungkin jenis yg tak reti jemu dan malu...walaupun saya mendengar keluhan2 seumpama penolakan saya masih terus ttp dgn sikap saya itu kerana saya percaya sentuhan2 itu akan mengeratkan perhubungan dan pasti satu masa mereka2 yg biasa menerima sentuhan2 dr saya akan kerinduan bila saya tidak lagi melakukannya pada mereka...bukan saya hendak membanggakan diri dgn apa yg mmg menjadi tabiat saya itu...tp mmg ternyata ada kebenaran disitu...

dulu...saat saya punya satu hubungan yg menghalalkan saya berbuat apa sajer dgn dia yg berlainan jantina dgn saya, sentuhan2 sering saya lakukan...biasa saya mendengar keluhan kerana dia kelemasan dan merasa rimas dgn sentuhan, dakapan dan ciuman saya...sehingga satu ketika akhirnya saya memberhentikan sikap saya...kerana saya juga tahu erti sebuah kelukaan dan kekecewaan...ada satu rasa yg tak dapat hendak saya tafsirkan setiap kali sentuhan2 saya mendapat penolakan...dan sentuhan2 saya itu ditagih semula setelah hati saya luka parah...saat itu saya tidak lagi mampu mengulanginya kerana tiada keikhlasan lagi dalam sentuhan, dakapan dan ciuman2 saya yg ditagih...dan akhirnya...sebuah kehancuran tercipta dan memusnahkan segala-galanya...

saat ini sentuhan2 saya menjadi kerinduan pada mereka2 yg masih tidak mengerti apa2...mereka anak2 saudara saya yg sudah terbiasa saya dakap, cium dan belai setiap kali bersua...saya faham kerinduan mereka pada sentuhan2 saya setiap kali ada pertemuan...saya ttp percaya sentuhan, dakapan dan ciuman dapat mengeratkan perhubungan dan memupuk perasaan kasih sayang...aper2 pun masih ada batas2nya demi menjaga peradaban dan kesopanan...pada yg masih belum ada ikatan sentuhan2 ini perlu ada batasnya dan utk menghalalkan segalanya tautkanlah ikatan dan halalkanlah hubungan bagi menikmati sentuhan2 yg penuh kasih sayang dan keikhlasan...





No comments: