Friday, August 31, 2007

pasrah...

smlm sambil beli sarapan pagi kat tempat biasa tu, tak ingat mcmana citer tu buleh ke situ...tp bagus juga bila saya dgr sbb buleh saya jdkan satu pedoman dan panduan dlm kehidupan saya...

akak jual nasi lemak tu (lebih sesuai saya panggil mak sebenarnya sbb anak dia sendiri sudah sebaya saya) bercerita kisah anak lelaki dia yg namanya John...dia panggil John playboy gara2 John ada bnyk hubungan dgn perempuan2...salah seorang dr perempuan2 tu adalah seorang janda...dr citer akak tu janda ni sanggup bagi hadiah yg mahal2 dan bankin duit bulanan dekat John...dr gaya dia bercerita akak ni mcm tak kisah sgt hubungan John dgn janda tu...tp akak ni kata bila dia tanya dgn John hubugan tu serius ke tidak jawapannya...

John : alah mak ni janda la dia tu mana org nak...
akak nasi lemak : abih tu kau ambik barang2/duit dia kasi kenapa?
John : dah org kasi kita amik la...
akak nasi lemak : ke sbb kau dah kasi dia kau punya dot..dot..dot?
John : taklah...mak ingat org ni aper...
akak nasi lemak : abih tu dia kasi kau mcm2 dgn duit bagai utk aper?
John : dah dia kaya lantak la...janda sape nak...kikis jer buleh la...duit tu buleh buat beli hadiah utk awek lain...
akak nasi lemak: betuah punya anak...

setakat tu jer yg sempat kami sembang...dr situ saya terfikirkan sesuatu...hmmm begitu ke lelaki zaman sekarang menilai wanita...?aper yg saya dgr hari smlm akan saya ingat dan buat pedoman dlm hidup ini...semakin saya rasa kehidupan yg saya jalani hari ini adalah yg terbaik buat saya...mmg betul pepatah mengatakan 'yang bulat tak akan datang bergolek dan yang pipih tak akan datang melayang' mmg kita kena usaha utk mendapatkan sesuatu...tp dlm bab yg satu ini saya hanya berserah pada takdir...seandainya mmg tertulis utk saya bertemu dgn seseorang yg seikhlas hati dapat menerima saya dgn keadaan saya ini InsyaAllah pasti hati saya akan terbuka...seandainya sebaliknya yg terjadi saya juga akan ttp pasrah...Tuhan melakukan sesuatu itu kerana Dia maha mengetahui itu adalah yg terbaik...saya harus pasrah dan redha menghadapinya...





No comments: