Saturday, September 01, 2007

bangkit

hari ini saya membaca satu kisah pergolakkan dlm rumahtangga...terharu sungguh saya sehingga kabur pandangan mata...langsung mendorong saya utk menulis di sini, satu2nya tempat utk saya melepaskan segala yg menyentuh jiwa...

terlalu bnyk saya dgr lelaki yg bila telah hilang rasa kasih sayangnya pada kita membuat olah dan sanggup membuat berbagai tuduhan bagi membuatkan wanita terasa bersalah dan merasa diri bodoh dan sememangnya sudah tiada lagi gunanya...

walaupun kisah saya berbeza dr mereka...kerana bukan kecurangan yg membuatkan segala2nya hancur...walaupun saya dituduh curang...tp itu semua hanya kerana ingin melepaskan diri dan membutakan mata semua yg lain bahawa saya yg bersalah dlm kehancuran ini...saya pasrah dan sehingga ke hari ini tiada siapa dapat membuktikan kecurangan saya kerana sememangnya itu semua tohmahan semata2...semoga saya kekal dgn diri saya selagi saya adalah saya...dan saya juga bersyukur kerana mereka2 yg mengenali saya tahu kebenaran itu di mana...dan saya juga tidak berminat utk mengetahui siapa yg sebenar2nya curang...kerana saya sudah membuat keputusan dan saya tenang dgn keputusan yg saya ambil...walaupun agak lama tertangguh kerana saya memberi tempoh agar kecurangan saya dapat dibuktikan...

kasihan saya melihat wanita2 yg terperangkap dlm masalah rumahtangga dan tidak dapat membuat keputusan kerana memikirkan berbagai2 akibat lainnya...wanita perlu kuat dan tabah...setiap yg telah terjadi itu pasti ada rahmat disebaliknya...saya sgt2 merasai rahmat di atas semua yg terjadi pada saya...sungguh2 saya bersyukur inilah rahmat yg selama ini Tuhan ingin tunjukkan...walaupun 10 tahun yg berlalu itu tak dapat lagi saya undurkan dan terbuang begitu sajer...tp ia ttp satu kehidupan yg bermakna utk saya jdkan tauladan dan panduan dalam menjalani kehidupan di masa hadapan...

kepada semua wanita...kita harus bangun dr kehancuran dan kekecewaan...kita harus kuat utk meneruskan kehidupan agar mereka2 yg mengecewakan tidak merasa bangga melihat kehancuran kita...

sebenarnya kepada semua tak kira lelaki atau wanita...harus bangkit segera dr kegagalan agar mereka yg menghancurkan dan memporakperandakan kehidupan kita tidak mendabik dada merasa bangga melihat kita terus-terusan didalam kekecewaan...agar mereka tidak terus-terusan menjadikan itu bukti kita tidak dapat hidup gembira dan bahagia tanpa mereka...walaupun hati derita tp jgn pamerkan pada mereka2...zahir perlu kita ceriakan agar kabur mata mereka dan mereka tidak dapat mendabik dada merasa bangga atas kekecewaan kita...

No comments: