Thursday, September 20, 2007

Nurin Jazlin Jazimin


Nurin...kejadian kehilangan Nurin terlalu dekat dgn saya...seandainya saya yg berada ditempat ibubapa Nurin tak tau bagaimana saya harus bertindak...awal kejadian mmg ramai yg meletakkan kesalahan kepada ibubapa Nurin...mmg tidak sepatutnya anak sebesar Nurin dibiarkan berjalan sendirian tambahan waktu kehilangan Nurin waktu malam...Nurin masih terlalu kecil utk diberi kepercayaan berjalan sendirian terlalu sibukkah ibubapanya s'pai tiada masa utk meneman Nurin ke pasar malam...?

saya yg telah cukup dewasa ini masih sentiasa ada perasaan curiga apabila berjalan sendirian terutama waktu malam...sedangkan waktu siang juga saya teramat jarang keluar sekiranya tiada hal yg terlalu penting dan mendesak utk saya kerjakan...mmg susah nak dicapai akal fikiran bila membayangkan bagaimana ibubapa Nurin begitu yakin melepaskan anak seusia Nurin berjalan sendirian...

arini saya menerima berita kematian Nurin sebaik sajer saya selesai menunaikan solat zohor...terus saya mencari berita itu utk pengesahan dilaman web...mengalir airmata saat membaca berita itu dan terasa ngilu tubuh saya bila membayangkan cara penyiksaan yg Nurin tanggung...sedangkan saya yg cukup dewasa ini tidak sanggup menahan apabila diri disakiti terutama dibahagian sulit dan teramat2nya sensitif itu...inikan pula kanak2 seusia Nurin...mmg manusia yg melakukan penginayaan terhadap Nurin sungguh2 tidak berhati perut dan bertindak melebihi sikap binatang...

dapatlah pihak berkuasa memberi hukuman yg setimpal kepada penjenayah yg buta hati dan tiada akal fikiran tersebut...ini merupakan kes kedua kanak2 seusia Nurin disiksa sebegitu rupa...mengapa ader manusia sebegitu di dunia ini...mengapa kanak2 seusia Nurin dijadikan tempat melepaskan nafsu serakah...tidak punyai anak perempuan, adik perempuan, isteri dan ibukah yg melakukan penginayaan itu...?terlalu ramaikan mereka yg sakit seumpama itu diluar sana yg berkeliaran...?Tuhan lindungilah kami kaum2 wanita dan kanak2 perempuan dr penginayaan seumpama ini...terlalu ngeri utk saya membayangkan...wahai lelaki2 sekalian belalah dan bantulah menjaga kehormatan kami wanita2 yg lemah ini, jgnlah kami dianiya seumpama itu...walaupun saya blom pernah melaluinya tp saya dapat membayangkan kesakitannya bagaimana...mmg mati sajer baiknya dr menanggung siksa seumpama itu...


Al-Fatihan dan takziah buat keluarga Nurin...semoga semua ibubapa mengambil iktibar dr kejadian ini...jd bukanlah sesuatu yg pelik bila saya sentiasa bersikap cuak dan ragu dan kurang percaya pada mereka yg tidak dikenali...tidak juga sesuatu yg pelik bila saya lebih selesa dirumah dr berkeliaran diluar sana, kerana itu bisa mengundang bahaya...ibubapa sekalian sentiasalah perhatikan anak2 anda semua dan sentiasalah luangkan masa utk menemani mereka ke mana sajer...pastinya saya akan menjadi seorang ibu yg sgt curiga utk melepaskan anak2 ke mana2 seandainya saya punyai mereka permata hati saya...cuak dan curiga dlm hal mendidik dan menjaga anak2 amatlah perlu terutama di zaman moden yg terlalu bnyk bahaya ini...



No comments: