Monday, September 24, 2007

ujian dan dugaan

tahun ini sekali lagi saya menempuh dugaan yg juga tidak tahu ke arah mana harus saya fikirkan...tak tahu juga apa perasaan saya dalam menghadapi dugaan ini, sebagaimana dulu saya juga tak tau aper harus saya fikir dan bagaimana harus saya bertindak...kebelakangan ini hampir setiap kali hadirnya Ramadhan saya betul2 diduga dgn berbagai bentuk dugaan...Tuhan benar2 mahu menguji kesabaran saya...semoga Tuhan juga sentiasa bersama-sama saya dlm saya menghadapi segala ujian dan dugaan ini...semoga segala kesabaran yg bersisa masih ada utk saya meneruskan kehidupan...

terima kasih pada teman yg sentiasa ada saat saya di uji dan di duga...sekurang2nya saya masih punyai teman yg dapat saya bicarakan segala yg membelenggu jiwa...walau tanpa wajah dan suara setiap nasihat dan peransangan dr nya ttp sesuatu yg amat berharga disaat saya dlm keadaan yg seumpama ini...dan saya juga amat memahami bukan semua masanya utk saya...waktu yg terluang itu amat saya hargai dan tak ternilai utk saya membalasnya...terima kasih teman kerana setelah sekian lama masih ader menemani saya walau berbagai perkara yg kadangnya saya buat menguris dan melukakan hatimu...

saat ini hati dan perasaan saya tidak dapat saya tafsirkan...hanya airmata yg akan mengalir sebagai meluahkan rasa hati...kegelapankah yg ada didepan sana atau sinar yg masih terselindung tidak dapat saya lihat..?

dulu saat mendengar insan2 lain yg kehilangan punca pedapatan, berat juga mata saya yg memandang tp lebih lagi beratnya bahu mereka yg menanggung...saat ini saya merasakan aper yg hanya pernah saya lihat dan saya juga turut menanggungnya...beginilah mungkin juga perasaan mereka yg pernah melaluinya terdahulu dr saya...


saat saya kehilangan tempat bergantung hidup saya masih punya pekerjaan maka dgn itu saya masih kuat dan mampu utk meneruskan kehidupan...walaupun begitu saya masih ttp bersyukur kerana Tuhan mengambil pekerjaan saya setelah semua masalah yg terdahulu hampir selesai...seandainya dugaan dan ujian yg terawal datang sekali dgn berita kehilangan pekerjaan ini pasti saat itu saya akan terduduk dan payah utk bangun lagi...

saya tahu dan sedar, Tuhan menguji setiap insan dgn segala yg termampu utk mereka lalui, semoga saya tergolong dlm golongan yg termampu tu dan berjaya menghadapi semua ujian dan dugaan ini dgn penuh kesabaran dan beroleh kemenangan...Tuhan bantu saya...bimbinglah saya...





No comments: