Thursday, October 23, 2008

ganti

sempat gak smlm kamal tanya, saya tak cari pengganti lagi ke...hmmm...lama gak saya diam, suami mieza dah nyampuk 'dia takyah cari...org yg cari dia...', saya senyum jer la...wat masa ni mmg malas nak pk bab2 hati dan perasaan ni...semer saya layan sama rata jer...kalo saya bz saya lebih mendulukan kerja saya...walau ada yg kata dah utamakan kerja sgt sbb tu la takder teman...biarlah kerja tu punca pendapatan...kalo saya tak kerja pun rasanya bukan ada yg nak tanggung...jd kerja saya adalah yg utama buat masa ni...lain sok kalo dah mmg sah baru saya lebih mengutamakan yg lebih wajib...

pengalaman lepas mmg buat saya kembali kepada diri saya yg dulu...mmg terlalu sukar org nak mendekat...mcm skrg ni melalui internet ni derang leh la selalu anta msg or email tp dialam reality saya blom ada yg bebetul dekat dgn saya...lagi satu saya mmg teramat2 memerhati...walau ada sikit pun persamaan dgn yg dulu mmg hati saya akan dgn cepatnya menolak dan meletakkan seseorang tu sekadar teman biasa...sbb tu seawal perkenalan saya akan cuba mencari segala persamaan yg pernah ada...biasanya tak lama...sebulan dua atau seminggu dua saya dah dpt jumpa...jd senang utk saya membuat sempadan...pangai saya yg satu ni cukup2 dikenali dek kak ita n akak qs...kalo saya ada kwn baru mmg derang tak caya la leh lama...kak ita selalu ckp..'ala ko tu...nnt adalah yg tak kenannya...' mmg tu la ayat kak ita biasanya...and derang pun mmg selalu ckp...takper la kenal2 jer la dulu...bukan terus setuju jer...so mmg saya akan kenal2 la...bila ada nmpk persamaan saya terus letak sempadan...

mmg ada yg pernah marah2 saya mcm saya ni dah hak milik dia lak...mungkin terlalu geram sbb kekerasan hati saya ni mcm mana disiram tak akan lembut...penggunaan kata2 yg kasar dan kesat makin menjauhkan saya dr derang...sbb saya bukan jenis kasar...walau saya diberikan kata2 kesat saya tak pandai nak balas dgn kesat...samada saya diam atau saya balas seminima mungkin dan dgn nada yg selembut saya mampu...saya tak pandai nak maki hamun blk...tak tau la itu kelemahan atau kelebihan...sbb tu saya sgt tak suka mendengar pertengkaran...org ckp kuat2 pun saya benci sgt...gamaknya sbb tu la kot saya ni mcm kena buli jer bertahun2...hmmm...

ganti?hmmm...tak tau la saya dpt ke tak...bukan sbb yg dulu tu terlalu baik spai takder yg dpt mengatasinya...dan saya tak nafikan segala kebaikan yg dia pernah buat...itu mmg kenyataan...cumanya utk mencari pengganti saya rasa susah sbb saya mahu mencari yg tiada satu pun persamaan dgn yg dulu dlm semua segi...itu sebenarnya yg buat jd susah...ramai sgt yg mendekat dan mencuba nasib...tipu kalo saya kata takder...cumanya semer derang tu seawal pekenalan saya dah nmpk persamaan yg ada jd mmg otomatik hati saya kata kwn biasa ajer...saya hargai kehadiran derang mengisi waktu2 sunyi dan sepi...mmg ada yg mampu menghiburkan, cumanya masih tak mampu menawan hati saya...

ramai sgt yg tiap kali jumpa akan tanya pasal 'ganti'...saya mampu senyum jer...dan mmg ada yg kata saya memilih sgt...mmglah kena pilih...bukan utk hidup sehari dua...dan saya mempertaruhkan masa depan saya...takkan saya nak mengulangi perkara yg pernah terjadi dlm hidup saya sekali lagi...pengalaman lalu cukup mendewasakan saya dan membuat saya sgt2 teliti...malahan rasanya saya lebih teliti dr dulu...apa yg saya nmpk hari ini mmg terlalu sukar utk saya dgn mudah menerima seseorang utk saya letakkan di tempat tertinggi dlm hati saya...

patutnya takleh guna perkataan 'ganti'...kena guna perkataan 'baru'...sbbnya mmg nak yg baru takmo ada langsung persamaan dgn yg lama dan yg dah hilang...pasni kalo ada la yg tanya pasal ganti saya nak ckp saya nak cari yg 'baru' bukan 'ganti'...ganti membawa maksud masih dibayangi yg lama...baru, baru bebetui baru...
















No comments: