Sunday, October 05, 2008

Syawal 2008

raya tahun ni pertama kalinya adik buat lemang setelah 14thn arwah ayah takder...pertamakalinya juga selepas 14thn saya mkn bnyk lemang...lemang kalini menepati selera saya tu sbbnya saya mkn bnyk...mlm raya tu pas lemang masak saya dah suh Along mintak dekat mak, saya nak makan masa panas2...dulu masa arwah ayah ada mcm tu la saya...tunggu lemang masak jer terus suh ayah belahkan dan saya mkn dgn menyelerakan sekali...saya tunggu masak dlm umah bukan dekat api tu...sbb arwah ayah mmg tak kasi dok kat api panas tu maklum jer la saya anak pompuan bongsu dia...huhuhu...kali ni camtu gak...saya dlm umah jer...Shikin yg sibuk keluar masuk umah walaupun tgh sarat...nasib la dpt adik ipar yg mcm tu bukan pemalas nak bantu kat dapur...

raya pertama kat umah adik sempena dia baru masuk umah dan sempena ramai(saya ngan abg jer) yg menyumbang kat umah dia tu jd buatlah raya umah dia tahun ni...petang tu baru kami balik umah mak kat kg...umah mak semer kami dah readykan sblom pegi umah adik petang 30hb tu...nak sampaikan hajat adik jer suh sambut first raya kat umah dia...jd dah terpenuh la kehendak dia...

letih gak saya sblom raya tu nak menyiapkan langsir umah dia dlm 3 hari...siang malam menjahit blom campur adjust2 langsir umah mak lak...Abang biasalah ada ajer idea dia nak mengubah langsir2 tu saya la mangsa tukang menjahitnya...tak buat kang umah kami gak jd ikutkan jer la...petang kol 3 pada 30hb tu siap la semer...berangkatlah kami ke rumah adik dlm kol 4++....siapkan umah dia lak...gantung langsir yg dah berjahit tu kemas umah dia lak...

syukur...walau kami 3 beradik jer Alhamdulillah semer dpt berjalan lancar tanpa sebarang pertelingkahan dan takder yg masam2 muka...penat tak usah katalah sbb mlm kluar lak ke bandar belikan kain baju anak2 sedara yg masih blom lengkap...kol 1am baru blk...dlm pada tu dok adjust2 suar adik + anak2 sedara yg labuh lak...mmg spai ke pagi raya la tak benti nak siapkan utk semer lelaki dlm umah tu...mcm biasa kalo nak pakai samping semer terjerit2 la nak mintak bantuan...adik dgn abg mmg dr dulu mcm tu skrg ni ditambah dek anak2 sedara lelaki lak...maka makin bertambah la tugas pagi raya nak siapkan derang berpakaian...blom yg bising dgn butang baju melayu yg tak reti nak pasang la...mcm2 la...lepas lelaki2 semer gi solat raya baru nak rasa lega sikit....huhuhu

second raya masak bakso....habis semer hari tu...lega tak rasa membazir buat walaupun first time cuba masak makanan tu kat kg...hari ke 3 masak nasi impit kuah kacang lak...hari ke 4 masak nasi ikan bakar + bubur nasi utk mak sbb dia sakit gigi...hari ke 5 masak rendang sekali lagi utk bekal bawak bkl KL...disamping buat bubur nasi utk mak lagi...

habis dah la raya utk tahun 2008...hari ni dah blk KL esok dah start kerja...cuma rasa mcm sunyi lak sbb lebih seminggu dok dgr budak2 5 org tu punya kerenah, hari ni tetiba umah sunyi...ternyiang-nyiang lak Abg, kakak, aboy, kak ngah, along punya suara dok mengadu mcm2 kalo time derang semer tu berkelahi...penat mmg penat melayan kerenah semuanya tp puasati dan rasa berbaloi...kakak jer td menangis beriya time saya nak blk...pompuan ati tu lembut camtu la...Abang dia buat2 kuat walau mata berkaca2 gak...

hmmm...esok dah kena kerja dan bermcm2 tugas dah menanti tu...saya dah plan something utk kerja lepas raya ni...esok kena panggil contractor cleaning tu datang nak bincang jadual pekerja dia kat situ...rasanya cadangan saya mesti dipersetujui tinggal lagi nak diutarakan ajer...disamping saya nak kena buat research pasal landscaping...nak kena buat satu propasal utk mengubah landscape yg ada tu..aritu financial controler dah kasi green light utk saya mengubah landscaping kat situ dgn budget yg tak ditentukan...

selamat dah raya 2008.............tunggu raya tahun depan lak camner gamaknya....







No comments: