Sunday, October 19, 2008

menegur

mlm ni td call mak...tp ckp dgn diana jer mak tak ader aper nak citer...rasanya bukan takder aper nak citer tp dia bimbang kang kalo sembang dgn saya dia tercerita perkara yg kenkunon wat masa ni dia nak resiakan dr saya...sebenarnya menda tu saya dah tau dr abg..dah janji dgn abg saya takmo ckp aper2 wat2 mcm tak tau la...dgn adik secara tak langsung saya dah ckp menda tu cumanya tak la detail mcm abg citer...dah kasi tau aper yg patut n rasanya adik tak pasan yg menda tu saya ckp kat dia sbb saya dah tau citer sebenarnya...3 mlm yg lepas lama gak saya online dgn abg kat KK...dia citer semer yg skrg ni adik dgn mak ingat saya tak tau...derang bimbang nnt saya marah n sound mereka yg berkenaan...saya ni mmg tegas n garang (saya akui dahlah saya garang sbb dlm kerja pun mmg 2-3 org termasuk chairman kata saya garang...hehehe)

td smpt tanya diana, along buat aper n masih kuar mlm ke...kata diana sejak pas raya dia tak kuar lagi...masa time coti panjang raya aritu saya dah ckp dgn along...dgn penuh diplomasinya saya ckp...saya tak marah2 dia tak jerit2 kat dia n tak tengking2 dia smcm yg shikin selalu buat...budak2 skrg ni nak marah dia takleh jerit2 or tengking2...ckp elok2 jer biar dia dgr...bila kita jerit n tengking2 tu yg buat derang nyer angin pun meluap2 n tu yg jd kes lari dr umah n ngamok2...sbb mmg along selalu buat mcm tu lepas kena marah...tambahan dlm situasi dia yg dah tak punya mak dan punyai ayah yg tidak bertanggungjawab...sebagai satu2nya makcik yg dia ada saya tegur dia dgn baik...sbb saya ni pun jenis kalo marah tak reti nak jerit2...so dgn along saya cuma ckp suh dia pk dan perhatikan selama ni semua menda yg dia nak pernah ke kami sebagai makcik dan pakcik abaikan...terutama masa raya baru2 ni...saya tanya dia segala persiapan raya yg dia perlukan dia dpt...rasanya kalo dia ditempat anak2 yg tak punya ibu dan hanya ada ayah yg tak bertanggungjawab dapt ke dia semua benda tu...saya kata cuba pk makcik pakcik semer nak sediakan utk dia semua tu tak perlukan duit ke...dan saya suh dia pk duit yg makcik pakcik dia guna tu dpt dr mana...kalo tak kerja leh dpt ke...and kalo tak sekolah leh dpt kerja ke...and satu lagi saya gunakan contoh arwah ibu dia sendiri...suh dia telek kebelakang masa arwah ibu dia ada dulu...mcmana susah ibu dia berkerja utk menampung kluarga...saya tak guna contoh ayah dia sbb ayah dia mmg satu sen tak guna...seumo along 14 tahun tak pernah sekalipun dia belikan along peralatan sekolah dan raya...saya sgt tau itu sbb seumur along itulah saya yg menanggung semuanya...demi dia kakak saya....

harapan saya perubahan along tu kekallah utk selamanya...demi masa depan dia sendiri and harapan saya along dpt berfikir dan berusaha dlm pelajaran...bukan nak dia jd terbaik...mmg tak dpt dibandingkan dgn kami adik beradik tahap pelajaran along...mmg dia diketagorikan agak lembab...kami terima keadaan dia seumpama tu...tp sebenarnya itu sbb kemalasan dlm diri dia...kalo dia rajin ulangkaji dan buat latihan mesti dia cerdas mcm org lain...

saya dah pesan dekat mak kasi tau shikin...lepas ni jgn marah2 n kalo nak tegur budak2 tu tolonglah gunakan pendekatan yg lembut...zaman ni budak2 tak boleh ditengking2...itu yg buat derang memberontak...saya dah perhatikan semua ni dgn anak2 sedara sendiri...cara shikin marah yg menengking2 buat budak2 tu makin takmo dgr kata...bila saya tegur dgn lembut dan bagi tahu derang kesalahan derang dan mengapa tak boleh diulang kesalahan yg sama budak2 tu mesti menangis n ckp tak akan buat lagi...dan saya perhatikan hakimie mmg akan ckp dgn adik2 dia yg kesalahan sama jgn buat nnt mama marah...tp kalo dijerit2 saya blom pernah dgr dia akan ikut sama tegur adik2 dia...sbb saya tau saya mmg suka perhatikan dr jauh n secara terlindung bila budak2 tu memain sesama mereka...

ingat lagi masa dgn Taufek dulu...pun cara yg sama saya gunakan...mmg dia akan menagis bila ditegur...tp kalo ditengking2 dia wat tak tau jer...spai skrg ni Taufek kalo ada salah dia buat dia akan diam n buat muka sedih...kita tanya jer terus berderai airmata...makanya itu dia buat salah la tu...biasanya utk nak kasi perkara tu salah n jgn ulang lagi ,sambil memujuk dgn pelukan dan ciuman keadaan tak berpanjang dan tak ada rajuk dr budak2 tu semer...termasuk along aritu...lepas tu dia elok jer kalo nak bertanya atau sembang2 dgn saya...kalo dgn shikin mmg dia akan tinggalkan rumah n lama baru blk...tu yg saya tak suka kalo dibentak2 budak2 tu...keadaan ni nnt leh jd parah n kalo dah tak dpt dibendung saya bimbang nnt jd kes lari dr rumah....mintak dijauhkan dr terjadi dlm kluarga saya...Aminnnn....





No comments: