Wednesday, December 24, 2008

kejutan

hmmmm...bimbang saya taufik mendapat kejutan dan bimbang nnt dia menjadi keliru...dia semakin besar dan mulai memahami kemelut kehidupan org2 dewasa...itu yg saya selalu pesan dgn papa...nak buat perangai pun jgn la depan anak2...kesian tgk anak2...saya tak sanggup nak tgk ke dalam mata anak2 bila terpaksa berdepan dgn perkara yg berkaitan dgn tingkahlaku papa...saya nmpk kehancuran dlm hati anak2...tp saya sendiri tak tau mcmana nak menenangkan mereka...

hati papa pun saya perlu jaga jugak...papa tak suka saya terlalu mencampuri peribadi dia...tp saya tahu papa kalo dgn saya mmg lembut sikit...jd saya kena tau bila masanya yg papa boleh terima apa yg saya ckp...saya nmpk kelembutan dlm papa tp kena dgn gayanya utk ckp dekat papa...saya tau papa lemah juga kalo kita ckp dgn dia dlm nada yg lembut dan tenang...saya semakin memahami sikap papa yg satu itu...sbb tu saya hanya tunggu papa hubungi saya baru saya ckp dgn papa...selainnya saya biarkan papa dgn hidupnya tanpa gangguan...mungkin sbb itu bila dgn saya nada suara papa rendah dan tenang...

saya ingat masa bincang pasal taufik...dalam keadaan yg sgt tenang papa akui kesilapan dia dulu...dia tergesa2 saat mendaftarkan taufik...sbb itu ada kekeliruan kat situ...semua pun berbangkit sbb taun depan taufik dan nak buat ic...papa dah semakin berusia walau masih sihat dan tegap tp umo tu ttp tak boleh nak disorokkan...sbb tu saya suka ckp dgn papa pasal masa depan anak2...saya bimbang nnt seandainya sesuatu terjadi pada papa, anak2 jd mangsanya...

semoga saya masih ada kesempatan utk tegur papa...arap2 papa tak buhsan dgn teguran2 saya pada dia...saya tau papa dpt terima teguran saya cumanya EGO papa masih tinggi...papa dah semakin menyedari bnyk kesilapan dia...cuma dia tak mungkin akan terus akui semuanya....papa mesti bimbang nnt anak2 balas dendam dan buat dia derita...papa mesti tak sanggup nak terima itu...sbb tu dia masih dgn sikap dia...sedangkan sebenarnya dia sgt menyedari kesilapan dia dan dia sgt enjoy bila cerita pasal anak2...cuma papa takmo tunjuk sgt sbb dia takmo anak2 tak hormat dia...atau nnt gunakan kesempatan itu utk memulangkan paku buah keras.

saya tau papa enjoy bila cerita pasal anak2 sbb tak mungkin papa dpt cerita hal anak2 dgn teman2 wanita dia yg lain tu...papa hanya ada ruang utk cerita hal anak2 dgn saya...saya yg mengenali anak2 yg kami sama2 lihat mereka membesar, terutama taufik...kalo cerita hal anak2 berjam2 kami akan sembang...pernah spai kol 4am bercerita perkembangan anak2...tak habis2 cerita...demi anak2 perubahan papa yg sedikit2 ini sgt2 saya senangi...saya minta mama dapat sabar utk sedikit masa lagi...saya akan cuba bantu papa dlm menurunkan EGO dia...dan saya pun minta mama juga mengubah sikap yg ada dlm diri dia selama ni...saya rasa mcm jd tanggunjawab saya utk menyatukan semula kluarga ini...seandainya tugas saya selesai nnt saya juga akan pergi...tak mungkin saya akan ada disisi mereka lagi..walau saya tahu nnt sukar utk pergi...saya kena cekalkan juga hati dan melangkah pergi...Andai Itu TakdirNYA....

papa dah awal2 ckp...biar semuanya berjalan dgn tenang...saya kena perlahan2 cuba memahamkan anak2...papa tak mahu terjadi kejutan pada taufik...hmmm...sebenarnya saya pun bimbang taufik mengubah tanggapannya pada saya nnt...saya tak mahu taufik samakan saya dgn mama2 dia yg dua lagi tu...saya mahu tmpt saya sebagaimana skrg ini dihati taufik...papa sendiri tahu tmpt saya dihati taufik...papa sendiri paham mcmana kerinduan saya pada taufik...sbb tu baru2 ni papa kasi kesempatan saya bersama taufik...saya nak cuba utk dpt bertemu taufik sekurang2nya sebulan sekali...sbb saya nak dia terus besar dlm pengawasan saya walaupun tak tinggal dgn saya...mungkin ini sbbnya papa ambil taufik didalam penjagaan dia...jd kesempatan utk saya lebih dekat dgn taufik terbuka dr dulu...

moga nnt tak terjadi kejutan yg menganggu emosi anak2...saya bimbang tu ajer...sama dgn papa...dia pun tak mahu itu terjadi...kesepakatan saya dgn papa ajer yg dpt mengawal keadaan ini dan dlm hal ini saya juga yg perlu bnyk mengalah dan selalu beralah...saya akan cuba semampu saya utk terus menabahkan hati dan sentiasa bersabar...moga saya juga diberi kelembutan utk setiap tindakan....Aminnnn....






No comments: