Friday, December 12, 2008

menunding jari

sejak dua menjak ni saya dgn FR mmg rajin tul lepak kat tmpt citer kluarga tu...terutama kat tmpt kakak kami nan sorang itew...cuma saya pelik gak kadang2 manusia ni suka tul menunding jari kat org lain demi utk menyedapkan hati sendiri....

bukan aper, arini td saya gi lg kat situ nak ikuti perkembangan akak nan sorang tu...ada org lain yg dok kata dlm hal yg mcm derang hadapi ni ramai sgt org yg batu api la, yg dengki kat derang la...biasa sgt saya dgr menda2 mcmni disebut dek org2 yg mungkin dihati dia mmg dia tau dia bersalah tp demi utk nak kaber rasa itew dr terus menghantui dia kata la org sekeliling yg ckp ni sbb busuk ati sbb dengki sbb sajer suka jd batu api...cubala derang ni amik setiap apa yg org ckp tu secara rasional...

saya ada bincang pasal menda2 kat situ dan keseluruhan yg ada kat tmpt tu sbb lately kami (saya ngan FR) mmg bnyk melepak kat situ...mmg kalo kita berfikir secara rasional dgn setiap yg diperkatakan (walaupun mmg ada yg kita nmpk tu kasar) ada benarnya setiap yg diperkatakan...cubalah jgn hanya nak pk org nak dengki memanjang...inilah bangsa org2 yg hanya rasa diri derang jer betul, jenis org2 ni la bila bermasalah dia akan menyalahkan org lain atas masalah yg dia hadapi...derang ni tak akan menelek ke dalam diri derang tgk kat mana yg derang ni lak pincang...manusia mcm ni mmg bakal menyusah dan meruntuhkan institusi kemasyarakatan....

sama gak la kalo nak kasi nasihat kat org yg tgh mabuk cinta tak kira dgn org bujang atau suami org...semua yg kita kata akan nnt bakal dia balas dgn sbb kita dengki sbb tu kita kata mcm tu...derang ni bukan tak ada akal tp takmo guna...nak pk seronok yg tak berapa lama...jenis takmo pandang masa depan...nak kata bodoh sgt semer belajar kat menara gading siap ada yg dr university luar negara tp bila tiba bab cinta dan perasaan semua kebijaksanaan tu dah tak digunakan....

hmmm....mmg akan ada gak nnt org kata saya ni pandai berckp jer...tp kenyataannya cukup mereka yg teramat mengenali keperibadian saya dan selama ini bersama disisi saya tahu apa yg saya katakan ini benar atau tidak...mungkin disbbkan sikap saya yg satu inilah saya dikatakan manusia yg susah diajak berunding...dan tak kurang juga yg kata saya susah nak didekat dan ada yg kata kalo dgn sikap mcm ini makin akan susahlah diri saya utk didekat...biarlah yg saya tahu pengalaman yg lalu cukup mendewasakan saya dan saya bnyk belajar dr situ...tak guna utk kita nak yakinkan org lain dgn bercerita segala yg telah kita alami...cukup mereka yg tahu dan dpt menilai saya sebagaimana saya hari ini...dan sekiranya tiada satu pun yg dpt menerima saya sebagaimana saya hari ini, saya juga pasrah...Andai Itu TakdirNYA....









No comments: