Tuesday, December 30, 2008

tahun baru

hmmm...taun depan ni merupakan taun yg sibuk sgt buat saya...dah terbayang mcm2 yg perlu saya beri perhatian...taun depan ni Along, Diana & Taufik exam...tiga2 pun memerlukan perhatian dan org utk tunjuk ajar...

td dah bincang dgn papa pasal Taufik...saya dah ckp kebimbangan saya bila tgk result dia taun lepas...aritu cuma tanya jer kat papa saya tak tgk lg, papa kata result sekolah Taufik ok...tp sebenarnya tak ok...dia bukan tak reti cuma dia tak cukup bimbingan...papa terlalu sibuk tak ada masa nak teman dia dan tgk homeworks dia...td dah ckp dgn papa kalo dia benarkan saya nak jenguk Taufik sekurang2nya 2 minggu sekali...papa kata ok...skrg ni tunggu nak bincang dgn papa kalo 2 minggu sekali nak ke sana tak mungkin nak duduk hotel...sbb nak tgk dan bimbing dia dlm pelajaran mcmana nak dok otel lak...mesti kena kat rumah...kemungkinan saya nak suh papa sediakan satu bilik utk saya kat sana...

bnyk yg saya kena korbankan taun depan demi budak2 ni...ujung minggu saya mungkin tak akan ada waktu utk saya sendiri...setiap ujung minggu saya mesti akan terpenuh dgn semer budak2 punya acara...saya nak gi sana utk pastikan kelas tambahan yg Taufik dpt tu utk semer matapelajaran..aritu dah pesan tp saya yakin kalau takat pesan mesti tak ke mana...papa mmg dah ada tmpt belajar tu cumanya papa tak akan pergi kenali cikgu2 yg mengajar...mama pun mesti tak akan buat tu...dia sekadar anta dan amik Taufik dr sekolah jer...Nurhakimie pun dah masuk darjah satu...pun perlu diberi perhatian juga...walaupun tadika dia mmg score selama ni dan mmg dia cemerlang tp blom menjamin dia mcmtu bila darjah satu, kalo tak ada bimbingan...tp saya kurang bimbang sbb Shikin dah benti kerja..dia ada utk anak2 dia 24jam...cuma saya perlu juga ada sbb itu Nurhakimie...dia lebih mudah terima bila saya yg membimbing dia...buat homeworks tanpa nangis...

Along dgn Diana pun memerlukan bimbingan...semer pun duduk berasing cumanya satu jalan...mmg hujung minggu saya terpaksa saya bahgiakan sama rata...Nnt nak call cikgu Diana mintak dia serahkan Didik pada Diana dan saya akan bayar setiap bulan...bukan tenaga jer nnt yg saya perlu korbankan...tp wang ringgit gak...demi anak2 semer saya perlu berkorban...nnt kalo derang berjaya saya buleh tumpang gembira sbb saya tak hidup selamanya utk mereka...sekurang2nya derang nnt nak cari kerja senang...boleh hidup berdikari tanpa perlu menumpang dan belas ehsan...

td dah bincang setgh jalan dgn papa...disebabkan kesibukan dia papa mintak saya mendaftarkan Taufik utk sekolah taun depan ni...saya tak pasti ada masa atau tidak..sbb tuntutan kerja saya terlalu bnyk...tunggu bincang lg dgn papa mlm ni sblom papa terbang esok...papa ada urusan di uar negara selama seminggu...mungkin utk first day ni mintak mama lan tulon daftarkan Taufik...short notice sgt papa ckp...saya bimbang tak dpt nak penuhi...

disamping menguruskan persekolahan anak2...saya perlu menitik beratkan kesihatan saya...seminggu dua ni saya teramatlah kurang sihat...saya tak tau kenapa saya jd mudah sgt nak pitam...dah buat check td petang...setakat ni doktor tak kata sbb stress dan saya pun tak pk saya stress...papa kata mesti sbb saya kurang mkn dan tido...betul gak tu sbb mmg lately saya susah nak lelap...kol 4am belom tentu saya lena...mmg saya tak stress dlm kerja atau apa sajer skrg ni...semer saya rasa baik2 sajer tp selera makan mmg kurang...rindu nak mkn ramai2 dgn anak2 dan semer kluarga lg...kalo ramai2 mcm tu saya mmg selera mkn...arap2 taun depan saya dah kerap berjumpa anak2 selera mkn saya bertambah...tp ntah la susah nak kata kalo dah nnt penat ke hulu ke hilir mesti takdan lak nak mkn...utk nak jumpa anak2 tetiap minggu mungkin saya terpaksa drive, naik kenderaan awam pun bole tp timenya tu yg mungkin tak mcm yg saya nak...aper2 pun nnt tgk la mcmana kata papa....tu nnt aturkan lain, yg pasti papa dah setuju kalo saya dpt datang 2 minggu sekali utk jenguk sekolah Taufik...saya mmg bimbang dgn result dia ujung taun lepas...

susah jd saya ni...saya tau mmg tak ramai yg akan tahan...saya tak puasati dgn result Taufik...semer org nak dipersalahkan...sbb 2-3 tahun sblom ni saya mmg kurang kesempatan utk ambil berat pasal Taufik...saya salah gak...jd kesempatan yg ada ni saya taknak persiakan...arap2 apa yg sedang saya rancangkan ni mendapat kemudahan utk saya laksanakan...skrg ni saya kena plan betul2 dan bentangkan kat papa...saya tau kalo demi anak2 papa mesti setuju walaupun lmbt sikit...lepas result SPM kluar nnt turn Nana pulak...utk derang semer ni saya mmg kena bnyk berkorban...saya nak Nana dpt apa dia nak dan papa pun dpt apa yg papa nak dr Nana...utk nak jdkan itu satu kenyataan mmglah saya terpaksa lebih berusaha...mama lan mmg dah mengalah dr awal...skrg ni semer anak2 bergantung pada saya utk memilih masa depan derang...saya sokong dan akan cuba pengaruhi papa utk bagi peluang anak2 buat apa yg mereka suka...saya kena yakinkan papa dgn kehendak anak2...saya kena siapkan semer +ve dan -ve nya....berat gak tugas saya taun depan ni...demi anak2 saya rela....derang jer la tmpt saya menumpang kasih dan saya akan cuba bantu semampu saya...

taun depan ada beribu dugaan dan cabaran yg perlu saya tempoh...semoga saya diberi kekuatan utk melaksankannya dan anak2 mendapatkan semer yg mereka perlu saya berikan pada mereka...moga sokongan dan kefahaman dr papa memudahkan saya dlm usaha saya....






No comments: