Friday, January 16, 2009

AL-FATIHAH

harini genap 15thn ayah pergi meninggalkan kami...ayah tak sempat nak tgk seorang pun dr cucu2 dia...tp semer cucu2 ayah lahirnya mmg dpt bentuk kepala ayah...maklum 4 dr cucu2 dia mmg dr anak lelaki dia...sah2 itu mmg keturunan dia...2 dr cucu tu pun mmg lelaki...jd keturunan ayah dah semakin berkembang....

arini terimbau kenangan masa dia ada dulu...terasa betapa saya rindu nak peluk dia dr belakang mcm dulu...tak kira walau dia berpeluh balik dr ladang, saya mesti akan dakap dia dan cium belakang dia...jd acara wajib bg saya setiap kali dia blk dr ladang...mmg hobi saya akan jenguk dia setiap kali dia blk dr ladang...saya akan tunggu kat tangga dapur, tersengih jer kat dia, ayah akan panggil saya 'penjong' kadang2 'pelat' tu mmg dah jd gelaran manja ayah kat saya, saya adalah satu2nya anak yg taknah merasa rotan ayah....

ayah taknah tgk saya dewasa...umo saya dah 17thn pun dia tak perasan, dia ttp ingat saya anak gadis dia yg kecil, disbbkan juga tubuh saya yg agak kecik berbanding angah ditambah saya mmg anak perempuan bongsu dia...spai mak pernah ckp kat ayah yg saya dah umo 17thn...ayah mcm tak caya dia tanya lg kat saya...tingat saya masa tu reramai duduk lepak kat beranda umah tgk bulan...masa tu blom ada elektrik kat kg tu, pakai generator...mmg jd acara wajib kami dedulu anak beranak lepas dinner duduk reramai kat beranda bermesra, mcm2 citer kami akan dgr dr ayah n mak...bahagia sungguh...terasa nak ulangi sekali lagi...andai waktu dpt diundurkan....

walaupun spai ni ttp rasa ayah mcm gi jenjalan jer tp saya sedar hakikatnya yg dia tak akan kembali lagi...syukur sbb saya ada saat dia menghembuskan nafas terakhirnya....kuat tangan saya dlm gengaman ayah sblom semakin beransur2 lemah dan lemah....saya tak dpt terima keadaan tu masa tu spai menangis tak henti2 spai pagi...akhirnya saya diberi ubot rehat dan buat saya tido tak sedar apa...saya dibangunkan masa ayah dah dimandi dan dikapankan...saya tak dibenarkan mengiringi jenazah ke tanah perkuburan...saya smpt tgk mak pengsan saat jenazah dibawa turun dr rumah utk dia arak ke tanah perkuburan...keadaan tu tak sanggup saya saksikan spai sudah...saya dibawa masuk dek sedara mara sbb taknak nnt saya lak pengsan tgk keadaan mak...keadaan saya jd camtu sbb saya baru sembuh dr sakit masa tu....dekat sebulan saya kat dlm hospital...elok saya baru 3 ari keluar saya dikejutkan berita ayah masuk hospital sbb sakit jantung...tak spai 2 hari ayah pergi utk selamanya...itu yg buat saya sgt lemah utk terima kenyataan...masih segar mcmana jiran2 dan saudara mara memberi sokongan kat saya...sbb saya yg paling teruk waktu itu...salute dgn mak...dia pengsan masa jenazah dibawa turun dr rumah jer...lepas itu dia nmpk kuat...semangat mak mmg kuat...

tingat mcmana ayah suka mkn nasi yg saya masak...kalau saya ada kat rumah mmg mak akan cuti masak nasi sbb ayah nak saya masak nasi utk dia...asalnya nasi tu jd camtu sbb saya tak reti masak nasi sbb tu lembik...tak sangka ayah suka nasi camtu...kesempatan utk mkn nasi lembik tak dilepaskan bila saya ada kat umah...saya bukan jenis yg dok dapur masa time sekolah2 dulu...jarang2 sgt saya masak time sekolah2 dulu sbb semer mak dgn angah yg akan buat...sbb tu kalo sekarang ni saya pandai masak pun mak kata dia tak tau bila saya belajar...skrg dia suh diana belajar dr saya lak...sbb mak diana dulu mmg pandai masak...sbb tu saya memerintah ajer...tp nasi saya tu mmg mak atau angah tak pandai masak utk ayah...mak pun ckp kalau saya yg masak nasi ayah mkn bertambah2...ayah kata dulu dia senang takyah kunyah kalo nasi saya masak...kepal2 dia leh telan terus...hehehe...kenangan terindah...

semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang beriman...saya juga mohon semoga ayah tak dibebankan dengan segala dosa-dosa saya, biarlah dosa yg saya buat saya tanggung sepenuhnya, didikan ayah dah mmg cukup sempurna, saya yg cuai dlm menunaikannya...

AL-FATIHAH buat arwah ayah termasuk anak2 dia....abg sulung, angah, uda ana & ateh....








No comments: