Wednesday, January 14, 2009

diet/kurus

mcmana lagi nak ckp kat semer org yg saya ni dah benti diet lama dulu...nak buat mcmana berat saya ni takmo naik...derang kata saya makin kurus...derang tau tak saya tak ada selera makan...saya bukan tak reti rasa lapar...saya tak ada selera tgk makanan...saya tak reti nak pilih nak makan apa walau ada bermcm2 makanan depan mata saya...camner lagi saya nak ckp???

arini akak Fr kata, hasben dia pun dah buat komen...biasanya dia kata asben dia mmg susah nak komen aper2...mmg tak saya nafikan...mmg komen2 asben dia tu saya amik kira sbb dia mmg jarang2 sgt ckp...td saya ckp kat akak Fr yg saya tak berdiet...akak Fr kata dia mmg nmpk saya kurang mkn sbb kalo kuar mkn2 pun dia tau apa ajer yg saya order...tu pun sbb dia mmg suka men ugut2 kalo dah ajak kuar taknak mkn watper...

derang selalu kata nnt kena pasang tali lak kalo tak melayang bila angin tiup...skrg ni mmg angin agak kuat...mmg saya rasa mcm nak melayang jer dituip angin...td saya citer kat akak Fr...dia kata mmg nmpk teruk sgt susutnya badan saya...nak banding dgn dulu...tak nmpk mcm org sihat...mcm org ada penyakit...ari ahad tu adik datang pun dia tgk saya satu mcm jer...mesti dia pun pk mcm tu gak kot cuma tak terluah ajer...tunggu abg lak blk weekend ni tgk dia pandang saya camner...apa lagi saya nak wat nak kasi selera saya ni sihat walafiat...?

skrg ni ari2 saya mkn nasi...tp saya mkn sbb taknak sakit jer...doktor kata untung gak saya tak kena gastrik walau selalu biarkan perut lapar...nasib baik, kalo tak lg la menderita saya...skrg ni fenin2 ajer...mmg rasa diri tak balance...mungkin dah terlalu lama sbb tu badan saya dah tak tertanggung sbb tu saya jd mcm skrg ni...

ujung minggu ni nak blk kg...nnt mak tgk tak tau mak pk aper lak...mesti dia nnt tu dlm diam sedih...tp saya nak wat camner lagi...selera saya tak terbuka langsung...vitamin doktor tu dah mkn nak abih dah pun tp sama gak...asalnya mmg saya diet sbb doktor gak nasihat disamping saya masa tu dlm usaha utk dptkan baby...tp lain lak yg menjadi dlm hidup saya...langsung penurunan berat badan tu mendadak...skrg ni walau semer dah selesai badan takmo naik gak...sbb tu skrg ni kalo blk kg mak tak tunggu saya masak dah...dia masak awal2...dia nak saya mkn jer takyah masak2 dah...sbb dia tau kalo suh saya masak nnt saya ikut selera budak2...pastu sudahnya saya layan budak2 jer...mkn 2-3 suap saya benti...tu yg mak paling tak suka...

lepas sihat ni saya mintak selera saya naik la blk semula....biarlah badan saya berisi sikit...mmg ramai sgt dah ckp saya keding...nak wat camner lg...mamalan pun aritu ckp dia lg suka kalo saya berisi sikit...skrg ni kering sgt...papa jgn citer la dia mmg terkejut sgt tgk saya aritu...smpi dia tanya nape jd camni sbb takder org nak kasi mkn ke..?siap dia masak mlm tu utk saya suh saya mkn bnyk2 tp saya mkn sikit gak itu sebagai tanda terima kasih sbb papa dah luangkan masa mlm tu masak utk saya...bnyk lauk pauk dia masak...mmg sedap saya rasa cuma saya tak dpt nak mkn bnyk...dia merungut gak, saya mampu senyum jer kat dia...nasib baik senyum camtu, kalo tak nak gak dia majuk setahun dia kata...hehehe...sepanjang dgn mama pun papa suh driver dia anta duit utk mama bawak saya gi mkn kat tmpt2 yg best...semer tmpt saya gi mkn papa akan tanya best ke dak ,mkn bnyk ke dak...kat otel pun papa suh saya order ajer apa nak...aritu tak dpt nak mkn keropok sagu jer...tingin gak saya dgr ada keropok sagu..arap2 sekali lagi gi, kedai tu bukak...

hmmm...ada gak yg kata nak kena berteman tu baru selera makan...saya no komen bab tu...nak wat camner kalo dah takder teman...ada yg rapat dan amik berat tp semer dok jauh2 takdan nak teman saya mkn...ari2 dok ingatkan suh mkn jer la...siang mlm pagi petang ada yg ingatkan pasal mkn...paling terharu bila Nurhakimie setiap kali saya call dia mesti akan tanya 'Ma dah mkn ke? Ma mkn aper?', kalo kata blom nnt dia akan kata 'nape Ma tak mkn lagi, Ma gi mkn nnt abg tepon lagi', tiap kali dia tanya camtu saya sungguh2 terharu...kadang dia call semata2 nak tanya pasal mkn jer...sbb tu lah dia tu jantung hati saya...




No comments: