Tuesday, January 20, 2009

heran....

saya tau ramai yg heran kalo dgr citer kisah saya dgn Taufik and nana...tp kami dah jd satu kluarga...walau hakikat sebenar hubungan antara kami terjalin hanya dr segi perasaan...tak ada kaitan darah antara kami...hubungan ini terjalin disbbkan Mohd Taufik...untung dia ramai yg sayang...terutama kami yg rapat dgn dia...nana dpt terima Taufik dgn baik sebagai adik...mama lan dpt terima Taufik mcm anak...tp dia tak pernah menafikan saya sebagai penjaga Taufik selama ni...mcm tu gak dgn papa...kalo nak cerita dr awal mmg org jd pening dgr...jd kami tak pedulikan apa yg org nak kata dan fikir...yg penting kami bahagia dlm kluarga yg ada ni...cuma kesian kat nana and Taufik sbb tak dpt membesar dlm satu kluarga yg sempurna...

nana dr kecik mmg tak pernah rasa hidup ada bapa walau hakikat sebenarnya dia ada ayah yg masih hidup dan menyara dia...taknah dia rasa mcm anak2 lain yg dibelai bapa...Taufik beruntung sikit sbb saat membesar dia ada saya dan ex...dia smpt merasa hidup ada ayah dan ibu...walaupun bukan darah daging dia...tp sekurang2nya dia ada kenangan membesar dan rasa kasih sayang saya dgn ex...sbb tu rasa sayang saya pada Taufik agak berlainan...

sbb tu saya sgt2 simpati dgn nana...saya kalo boleh taknak kecewakan dia...saya nmpk kehampaan dlm mata dia...ditambah dgn apa yg mama citer, saya jd makin simpati pada dia...sbb tu bila dia minta bantuan saya utk pujuk papa saya sedia, saya rela korbankan apa yg nnt diminta papa seandainya dia setuju dgn kehendak nana...

saya tak dpt apa2 atas apa yg saya buat...org mungkin akan fikir saya dpt imbuhan dr apa yg saya buat selama ni...takder apa yg saya dpt...kalo sesekali fikir baik saya tinggalkan sajer semer dr menyemakkan paler saya...tp saya tak spai hati...saya bukan mulia sgt pun cuma saya rasa budak2 tu rapat dgn saya jd saya taknak kecewakan derang, saya tau papa tak suka tu, tp saya ttp akan cuba sehingga detik terakhir...yg penting persetujuan papa...

org yg baru2 kenal saya rasa mcm heran dan pelik tgk cara saya mengendalikan budak2 tu...biarlah asalkan mak dan adik beradik saya paham...org mmg jd tak paham nape anak org lain perlu minta bantuan saya nak pujuk ayah dia sendiri...atas dasar kasih sayang kamilah semer ini terjadi...nana nmpk mungkin dgn saya yg papa akan dpt berlembut...sbb saya mmg tau papa garang dgn anak2 and mama...tp papa taknah garang dgn saya...nada papa berckp dgn saya lembut...dgn saya papa leh mengakui kesilapan2 dia pada masa lalu...cuma saya blom berani sentuh perkara yg terlalu peribadi...biarlah papa pelan2 dgn sendirinya akan luahkan...hakikat ini nyata mama sendiri nmpk, kalo saya ada papa lebih terkawal percakapan dia, dr dulu masa memula saya bawa Taufik jumpa mama lg saya nmpk tu, susah saya nak jelaskan utk org paham, tp situasi tu dr dulu saya nmpk dan saya tau mama sedar tu, malahan dulu tu bukan saya jer pasan menda tu tp jiran tetangga dan saudara mara papa, spai timbul berbagai2 desas desus...sejak tu papa mmg tak berapa izinkan saya ke sana ditambah waktu itu saya ada ex saya (kami bahagia saat tu)...

mak pun baru ni tanya nape nana tak minta mama dia sendiri pujuk papa...mama dgn papa dah berbelas tahun hidup berpisah...mama langsung tak berani bukak mulut utk mintak apa2 dgn papa...cuma papa taknah lg berhenti utk kasi belanja kehidupan mama...saya tau mak mesti terpk sesuatu, tp dah sifat mak, dia tak akan tanya, mak hanya akan memerhati..tp abg sgt faham...jd kalo mak luahkan pada abg pun abg mesti akan jelaskan...adik pun ada luahkan kehairanan dia dan mmg tak hairan kalo mmg ramai yg heran...

ramai yg heran dgn status saya dlm kluarga papa sebenarnya...biarlah, semer org nak heran, asalkan saya, papa, mama, anak2 faham...saat ni saya rasa inilah kehidupan saya, biarlah saya jalani kehidupan seterusnya ini disamping dpt terus rapat dgn anak2, mungkin mereka ini sajer la yg dpt saya miliki, walau bukan darah daging sendiri tp saya taknah anggap mereka bukan anak2 saya, saya bebas guna bahasa 'anak2 kita' bila ckp, tak perlu guna 'your son or your daughter', saya boleh kata 'our son or our daughter', terasa lebih mesra dan dekat dihati bila sebut dan tak ada sape antara kami yg akan heran...

org luar nak heran biarlah derang heran...mak ari minggu aritu ckp 'tu la anak bersepah pastu berlainan mak ayah lak tu', kalo org lain dgr mesti dia anggap saya ni kerja kawin cerai jer kot...sbb anak dok merata2...hakikat sebenar saya blom pernah merasa nikmat melahirkan...sbb tu saya ckp dgn 'dia' aritu saya tak kisah kalo nnt terus dpt anak...hakikatnya 'dia' blom bersedia ke arah itu...jd saya harus sabar lg...selagi termampu...
















No comments: