Friday, January 16, 2009

blog entri

lewat mlm ni td saya baca satu blog entri kat tmpt selalu lepak2 tu bertajuk 'Mandikan Aku Bonda' tersentuh hati sungguh...teringat setiap kali saya bercuti dgn anak2 semer itulah permintaan derang...semer nak saya mandikan...mcm 2 minggu yg lepas, Fatihah pun ckp mcm tu gak 'kakak nak ma mandikan, guna sabun ma' bila saya suh dia gi mandi pagi ahad tu...sebenarnya saya masih pening masa tu..tp saya mandikan gak dia...saya mmg selalu fikir apa yg budak2 mintak tu mesti ditunaikan, terutama bab mkn/minum/mandi atau apa sajer yg tak menyusahkan dan tak memudaratkan apa lg yg hanya perlu tenaga saya...

skrg ni mmg saya lebih kerap berfikir mcmtu...mcm masa raya haji yg lepas...mak nak kek batik...dgn bahan2 yg tak ada kat umah mak tu saya tak fikir saya dpt buat kek tu utk mak...sbb masa saya kat KL saya tanya dia nak aper2 dia mmg mcm selalu taknak aper2...jd saya mmg tak buat persiapan utk buat kek tu...tp disbbkan saya bimbang nnt apa2 jd kat dia saya nyesal tak sudah, kebetulan Diana ada salin resepi tu kat dlm pc kat kg...dr situ saya salinan bahan2 n suh along gi beli...dpt juga mlm tu kek batik utk mak dibuat...dgn hasil dr tangan Diana, sambil ajar dia buat kek tu..mmg mak mkn penuh minat...saya mmg pasan tu dr masa raya puasa lg...mak mmg minat sgt dgn kek atau kuih yg ada coklat...sbb tu sejak dulu saya taknah miss beli kat dia almong london setiap kali raya atau bila ada org jual jer, mak mmg peminat coklat, kalo gi pasaraya pun saya pasan dia mesti ambil coklat utk dia, sejak tau camtu saya mmg asingkan mknan kegemaran dia taknak budak2 kaco...

ekoran dr entri tu td saya mmg sungguh terharu dan jarang nak menghampakan permintaan anak2...skrg ni anak2 org tak tau la kalo anak2 sendiri esok saya tegar menghampakan derang lak...buat masa ni saya sebolehnya taknak menghampakan permintaan sesiapa pun terutama yg berkaitan dgn mkn/minum, sbb tu saya nak masa panjang dgn Taufik jer, saya tau dia ada menda nak suh saya masakkan utk dia, mesti dia nak baked bean + scramble egg utk breakfeast dia yg saya buatkan...cuma skrg ni blom ada kesempatan...papa kata aritu dia masih mkn mcm tu utk bekfes dia, fresh oren, susu segar, baked bean, scramble egg, roti, mushroom sup...mmg saya nmpk semer tu ada kat umah papa jd kegemaran Taufik masih sama...dia tak berubah mengikut usia...selera dia ttp selera mcm dulu2...tingin sungguh saya nak masakkan semer tu utk dia mcm dulu2...mesti Taufik pun sama rindu nak mkn apa yg saya masakkan...aritu dia mmg ada tanya saya pandai wat kek tak...sbb dia mmg takdan rasa kek saya...masa dia kecik2 saya tak smpt nak wat kek...aritu dia tanya pasal cheese cake...kalo papa kata ok utk CYN ni nnt saya nak buatkan cheese cake utk Taufik...aritu saya leh bawak ke utara puding takkan utk Taufik saya takleh wat kek...hmmmm...rindu nak masakkan bekfes utk Taufik sblom dia gi sekolah...saya nak kasi dia rasa suasana tu lagi...mcm masa dia kecik2 dulu...moga semer tu akan jd nyata...

saya penah pesan kat adik...sebolehnya kalo permintaan anak2 tu tak keterlaluan silalah penuhkan...tp dgn bersyarat supaya derang tak jd naik lemak lak...sama mcm tu gak kat papa...saya takmo dia manjakan salah gaya si Taufik...setakat ni saya tgk adik mmg lebih kurang nak sama dgn saya...kalo anak2 dia nak aper2 walaupun nak mandi dgn dia mesti sepenat manapun dia akan mandikan anak2...sbb tu anak2 dia rapat dgn dia terutama kalo time demam mesti semer nak ayah...walau shikin ada anak2 tak heran sgt...kalo time demam anak2 dia adalak saya semer akan rapat dgn saya...bahagia saya tgk adik mmg ambil berat anak2..anak2 mmg membesar dgn sepenuh perhatian dia...spai pernah shikin tanya nape anak2 rapat sgt dgn ayah derang berbanding dia ibunya...betullah budak2 ni dia dpt merasa sentuhan yg penuh kasih sayang dan dia tau menilainya...sbb tu dah pesan kat shikin dgn anak2 kena guna pendekatan yg lembut dan penuh kasih sayang...skrg sejak shikin tak kerja mmg nmpk perubahan anak2 dgn dia...nmpk gak perubahan shikin melayan anak2...gembira saya tgk perkembangan skrg ni...sekurang2nya nnt kalo ada takdir utk saya punya anak sendiri, budak2 tu tak rasa sgt sbb kasih sayang mama derang dah sepenuhnya utk derang...

entri blog td tu bebetul menyentuh hati saya...





No comments: