Friday, January 23, 2009

maid

pagi ni td spai jer kat ofis saya dikejutkan dgn kisah maid nak bunuh diri...dlm keadaan yg masih tak berapa nak stabil dpt lak berita mcm tu menambah2 pening kepala jer...tp nak buat tak endah takleh lak sbb kalo apa2 jd nnt dgn tak sengaja saya akan terbabit , sbb tu tmpt yg saya jaga...tak ada yg lebih bertanggungjawab kat kondo tu melainkan saya...maid tu dah naik tingkat 9 nak terjun, nasib baik cleaner, guard and handyman dpt pujuk dia utk turun...saya mmg tak naik atas sbb saya sendiri nak kena stabilkan diri...so saya tunggu jer kat bawah..spai bawah saya lak yg kena jaga sbb maid tu takmo ckp dgn org lain, ditambah saya bimbang dia lari, jd saya beranikan diri pujuk dia suruh duduk n bertenang, nasib baik la dia dgr ckp saya...

mana nak layan kes tu lg dgn nak layan diri sendiri yg tak sihat...tp nasib baik la time tu td keadaan saya ok...petang baru menjadi lak pening saya ni...jd mmg takleh nak lengah2 lg saya mesti kena gak ikut apa yg mak kata sblom nnt semer org takmo layan saya...

maid tu mcm depress...majikan dia takleh nak wat aper sbb maid tu takmo langsung pandang majikan dia...majikan dia ckp dia buat tak tau, dia pusing kat lain, majikan dok depan muka dia maid tekup muka dgn tangan dia mmg takmo pandang majikan dia yg pompuan tu...sudahnya saya suh majikan dia tinggalkan ajer maid tu dgn saya...sepanjang dgn saya dia tenang...bercelaru kisah yg dia ceritakan...jd takleh nak buat apa2 andaian...

first time keadaan ni jd kat saya...arap2 tak ada yg kedua kalinya...org yg tgh mcm tu takleh dibentak2...kena ckp slow2 dgn dia..sbb tu masa saya ckp dia dgr...dia elok jer tgk muka saya...dekat 2 jam gak saya abihkan waktu teman maid tu td sblom majikan dia hantar blk kat agent dia...terpaksa pinjamkan security saya utk teman bawak ke agent tu sbb bimbang kang dia ganggu lak driver majikan dia tu tak pepasal kang lain lak jdnya...sepatutnya tugas saya selesai kat situ jer...selepas kluar dr kwsn saya tu tanggungjawab derang la...tp saya bimbang sbb org ni mcm2 ragam kang dia putar belit citer kang saya gak yg susah...jd saya pinjamkan gak la security tu td...

tak tau nak kata aper...tp ikut kata anak majikan maid tu td mak dia tu mmg suka marah2 maid tu...tu yg buat maid tu tertekan...ada sesetgh dr apa yg maid tu bersoal jawab dgn majikannya tu td mmg mengelirukan...saya dgr sepanjang derang berbual sbb saya ada kat situ...maid tu elok jawab apa yg saya tanya...cumanya saya tak menyoal selidik aper yg buat dia nak lari n nak terjun bunuh diri jer...malas nak tanya sbb saya bimbang nnt dia ngamok n bertindak ganas..keadaan saya tak mengizinkan saya utk berurusan dgn keganasan...

nasib baik la td tak jd bebetul kes bunuh diri tu kalo tak masuk tibi ler mlm ni gamaknya...bimbang gak saya...jatuh reputasi tmpt tu n mesti nnt bnyk kena soal jawab...dlm keadaan ni saya mmg tak bersedia utk disoal jawab...saya cuma nak menyihatkan diri saya jer...

hajat saya nak memandu sendiri masih tak kesampaian...dlm keadaan saya ni semer org tak bagi saya pandu sendiri nak kemana2 pun juga...mlm ni adik amik saya utk blk kg...jd hajat nak memandu tu terpaksa saya kuburkan lg...tak tau la spai bila baru leh memandu sendirian...terlalu ramai yg bimbang keadaan saya jd saya tak perlu mengabaikan semer tu...derang sayang saya tu...kalo tak sayang mesti semer wat tak tau...adik dlm sibuk pun masih amik kesempatan utk anta saya...mmg jasa derang semer tu tak terbalas dek saya sbb tu saya pun taknah berkira dgn adik beradik dan semer kluarga saya...'dia' mmg taknah yakin saya nak drive...sbb tu saya ckp pasal keta dr aritu dia wat tak tau...mcm tak endah langsung...'dia' wat dgr tak dgr jer....gerammmmm...nek jer teksi kata 'dia' bukan takder duit nak bayar...kalo perlu 'dia' kata kasi bill teksi tu sebulan berapa....huhuhu






No comments: